A légiutasok jogainak felülvizsgálatáról szóló törvénytervezetre bólintott rá az Európai Parlament február 6-án. A javaslat az Európai Unióban tevékenykedő légitársaságok utasainak járó kompenzációk szabályozásáról szól, mely egy esetleges késés, vagy más komplikáció során járna a jegytulajdonosoknak -értesült az AviationWeek hírportál.
Egységesítené az EU a poggyászok szabályozását
Az uniós szabályozás végleges verziója még nincsen kidolgozva. Ehhez viszont egy közös megegyezés szükséges az Európai Bizottság és az Európai Tanács között. Előbbi a tagállamokat és a légitársaságokat is képviseli a tárgyalásokon.
Az egyik legfontosabb indítvány a járatok kései indulásakor az utasoknak járó különböző kompenzációkról szól. A parlament 300 euróban határozta meg a kártérítés összegét, amennyiben a repült táv 2500 kilométernél kevesebb, és a késés meghaladja a három órát.
Ha a járat 2500 km-nél hosszabb, de 6000 km-nél rövidebb távolságra repül, és az időbeli késés 5 óránál is több, abban az esetben 400 euró fizetendő az utasoknak, míg a 6000 km-nél hosszabb és 7 órát is meghaladó csúszáskor fejenként 600 eurós kártérítést köteles az adott légitársaság az utasainak fizetni.
Az Európai Bizottság határozottan elutasította ezeket a javaslatokat, mivel úgy gondolja, hogy egy járatnak legalább öt órával kellene később indulnia ahhoz, hogy bármiféle módon kompenzálni kelljen az utasokat.
A fentiek mellett szó esett még a kézipoggyászokról is. A parlament mindenképpen szabályozni szeretné a légitársaságokat abban, hogy milyen mértékben szabhassák meg a fedélzetre felvihető táskák mennyiségét és méretét. Az előterjesztés célja, hogy az utasok legalább egy csomagot, egy kabátot és akár egy, a repülőtéri vásárláskor kapott szatyrot is díjmentesen vihessenek a poggyásztartókba vagy az ülések alá.
A törvényjavaslatban leírtak szerint az utazóknak joguk lenne ahhoz, hogy egy menettérti repülésnél akkor is igénybe vehessék a visszaútra szóló jegyet, ha esetleg az odafelé út nem is lett teljesítve.
A kártérítések természetesen nem vonatkoznak az időjárási körülmények vagy a légiforgalmi irányítás hibájából eredő késésekre.
James Stamp, a KPMG szolgáltatócég vezetője szerint ezek az újítások még ebben a versenyképes iparágban is nagy nehézségeket okoznának a légitársaságoknak, mivel az esetleges kiadásokat alig, vagy nem is tudnák kigazdálkodni.
Ez pedig csak egy dolgot eredményezhet, mégpedig azt, hogy a fuvarozók meg fogják emelni a viteldíjakat.
Stamp azt is kiemelte, hogy ezek a változtatások a nemzetek közötti különbségeket nem veszik figyelembe, így azt sem, hogy mennyire hatékonyan lehetne bármilyen kártérítést követelni az adott ország fuvarozójától.
Továbbá az sem tökéletesen tisztázható, hogy bizonyos esetekben ki is a felelős az adott késésért – tette hozzá Stamp.
A légitársaságok, illetve a különböző szövetkezetek reakciói is kritikusak voltak az új javaslattal szemben, melyek úgy gondolják, hogy felelőtlenség az Európai Parlament részéről az utasok jogainak megerősítése, ugyanis minden ilyen változás a repülés drágulását okozná, mely könnyen eltorzíthatja a szabad versenyt a piacon.