A HungaroControl kutatás-fejlesztési és szimulációs központjának (Centre of Research, Development and Simulation – CRDS) új termékeit és szolgáltatásait mutatták be a légiközlekedési szektor március 4-6. között megrendezett, rangos szakmai seregszemléjén. A Központ olyan termékeket és szolgáltatásokat kínál a léginavigációs szolgálatoknak, amelyek biztonságosabbá, költséghatékonyabbá és környezetkímélőbbé teszik a légi közlekedést.

A légiforgalmi irányításban használt egyik új koncepció, a CSO (Concept of Seamless Operations) célja, hogy a megnövekedett forgalom miatti forgalmi konfliktusokat, illetve a le- és felszállás során az irányítás által okozott késéseket minimalizálja. Egyik eszköze, a FRA (Free Route Airspace) lehetővé teszi, hogy a légi jármű a lehető legrövidebb útvonalon közlekedjen az adott légtér be- és kilépő pontja közt, a másik, a CDO (Continuous Descent Operations) pedig az optimális süllyedést teszi lehetővé a leggazdaságosabb üzemanyag felhasználással, a lehető legrövidebb távon az érkezési repülőtér felé.

Szintén viszonylag új és egyre elterjedtebb koncepció a szakmában a PBN (Performance Based Navigation) is, amelynek célja, hogy csökkentse a repülőgépek számára kijelölt nyomvonaltól való eltérés mértékét, ezáltal mérsékelje a károsanyag-kibocsátást és a zajterhelést. Az eljárás elősegíti a bonyolult domborzati viszonyok és nehéz időjárási körülmények között működő repülőterek használatát.

A CPDLC (Controller-Pilot Data-Link Communication) nem beszéd-, hanem adatalapú kommunikáció a pilóta és a légiforgalmi irányító között. Használata segít optimalizálni a légtér kapacitását, miközben javítja a repülésbiztonságot és a hatékonyságot is. 2015-től kötelezően bevezetik Európában.

A CRDS segítségével a légiforgalmi irányító szervezetek modellezni és szimulálni tudják az új eljárások és eszközök (CSO, PBN, CPDLC) bevezetését, hogy így a lehető legoptimálisabb módon tudják majd használni azokat saját légterükben.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A CINEMA (CRDS Interactive Stress Management) a HungaroControl által kifejlesztett interaktív stresszkezelő tréning. A három napos kurzus célja a légiforgalmi irányítók stressz kezelési készségeinek fejlesztése hozzájárulva ezzel is a repülésbiztonság és a hatékonyság javításához.

A kiállításon mutatkozott be Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egy most folyó fejlesztésének, a stressz fizikai mérésére szolgáló szenzoros egérnek a prototípusa is. Az eszköz, a felhasználó pulzusából, testhőmérsékletéből és egyéb fiziológiai paraméterekből állapítja meg a stressz mértékét, amiből következtetni lehet az irányító pillanatnyi leterheltségére és mentális állapotára.

„A légi forgalom növekedése és az integráció Európa-szerte egyre erősebb keresletet támaszt a kutatás-fejlesztés, a szimuláció és a képzés területén. Kutatás-fejlesztési központunk, a CRDS, amely Közép- és Kelet-Európa legnagyobb szimulációs központját működteti, biztosítani tudja a régió számára a fejlődéshez és a közös munkához szükséges tudást és infrastruktúrát,” – hívta fel a szakma figyelmét a CRDS szolgáltatásaira Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

A kiállításon a HungaroControl bemutatja a látogatóknak a világ egyik legfejlettebb légi navigációs szoftverét, a MATIAS-t (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System). További érdekes színfoltja a magyar léginavigációs szolgálat madridi kiállítóterének a HungaroControl mérnökei által kifejlesztett MergeStrip elnevezésű úttörő jellegű forgalomtervezési koncepció és támogató szoftver, amely a repülőtérre érkező gépek folyamatos süllyedését, és így optimális üzemanyag-felhasználását segíti elő.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!