A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B Terminál épületből kiinduló, B jelű utas móló építéséhez szükséges kiviteli tervek elkészítésére és kivitelezési feladatok ellátására írt ki pályázatot a Budapest Airport. A hirdetmény 2016. április 27-én jelent meg az Európai Unió hivatalos lapjának tendereket tartalmazó adatbázisában.

A legfrissebb, 2016.05.02-án, hétfőn publikált látványterv a kettes terminálból kinyúló utasmólókról. A pályázat a 2B terminálhoz csatlakozó móló megépítésére szól (a képen a közelebbi). A 2A terminálhoz csatlakozó móló egyelőre csak a távlati tervekben szerepel, ott egyelőre maradnak a bádogépületek és a fapadosok által használt, "egyszerűsített beszállítókapuk". (Forrás: Budapest Airport) | © AIRportal.hu

A legfrissebb, 2016.05.02-án, hétfőn publikált látványterv a kettes terminálból kinyúló utasmólókról. A pályázat a 2B terminálhoz csatlakozó móló megépítésére szól (a képen a közelebbi). A 2A terminálhoz csatlakozó móló egyelőre csak a távlati tervekben szerepel, ott egyelőre maradnak a bádogépületek és a fapadosok által használt, “egyszerűsített beszállítókapuk”.
(Forrás: Budapest Airport)

A B jelű utasmóló építéséhez szükséges kiviteli tervek elkészítésére és kivitelezési feladatok ellátására a pályázóknak 2016. május 31-ig van lehetőségük ajánlatot, vagy részvételi kérelmet beadniuk. A felhívással induló tárgyalásos eljárásban a Budapest Airport által kiválasztott jelentkezőknek várhatóan 2016. június 27-ig küldi meg a cég az ajánlattételi vagy részvételi felhívást.

A beruházás becsült értéke nettó 16,9 millió euró, melyhez a Budapest Airport nem használ fel Európai Uniós forrást. A nyertes pályázóval megkötött szerződés, a keretmegállapodás időtartama 26 hónap.

27 beszállítókapu, 10 300 m², három szint, 16,9 millió euró

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A nyertes pályázó feladata a kírás szerint a Repülőtéri móló kiviteli és megvalósulási tervek elkészítése és kulcsra kész kivitelezése. A móló légi utasok várakozását, beszállítását, kiszállítását, és útlevél-ellenőrzését fogja lehetővé tenni.

A móló bruttó alapterülete 10 300 m², három funkcionális szinten (forgalmi előtéri szint, galéria szint, indulási szint). A móló összesen 27 beszállító kapunak ad helyet, amelyek liftekkel és lépcsőházakkal ellátott 8 függőleges mag köré szerveződnek.

Fix hidak vezetnek a forgalmi előtéren megépítendő rotundákhoz, amelyekhez a jövőben utashidak csatlakoztathatók. (Azaz ennek a beszerzési pályázatnak és a 16,9 millió eurós várható beruházási összegnek nem képezik részét a majdan repülőgépekhez csatlakoztatható, mozgatható utashidaknak – a szerk.)

Korábban publikált látványterv a kettes terminálból kinyúló utasmólókról. A pályázat a 2B terminálhoz csatlakozó móló megépítésére szól (a képen a jobb oldali). A most publikált látványterv szerint megépülő mólóból hét utashíd nyúlik majd ki, melyből három olyan utashíd lesz, mely a szélestörzsű repülőgépek két ajtajára is csatlakozhat majd. (Forrás: Budapest Airport) | © AIRportal.hu

Korábban publikált látványterv a kettes terminálból kinyúló utasmólókról. A pályázat a 2B terminálhoz csatlakozó móló megépítésére szól (a képen a jobb oldali). A most publikált látványterv szerint megépülő mólóból hét utashíd nyúlik majd ki, melyből három olyan utashíd lesz, mely a szélestörzsű repülőgépek két ajtajára is csatlakozhat majd. (Forrás: Budapest Airport)


A móló acéltetős, acélszerkezetes függesztett folyosót és fix acél utashidakat is magába foglaló, helyszínen öntött betonszerkezetként, szendvicspanel homlokzati elemekkel kerül kialakításra.

A Budapest Airport a beérkezett pályázatok értékelésénél az tervezésre és kivitelezésre vonatkozó ajánlati árat értékeli a legnagyobb súllyal, de fontos szempont a projekt megvalósítási ideje, többlet jótállási idő vállalása valamint a tervezői és kivitelezői állomány képzettsége és szakmai tapasztalata.

 | © AIRportal.hu

Forrás: Budapest Airport | © AIRportal.hu

Forrás: Budapest Airport

A Budapest Airport a pályázati felhívásban külön felhívta a figyelmet arra, hogy a nyertes ajánlattévő által végzett munkálatok a repülőtér szigorított védelmi területén belül kell elvégezni és azok nem zavarhatják vagy hátráltathatják a repülőtér üzemelését.

Az új utasmóló a 2B terminálhoz csatlakozik majd, azaz a jelenlegi non-schengen oldalra, a most ott működő bádogépület helyére kerül majd.

Szükség van az új beszállítókapukra és szélestörzsű repülőgépek kiszolgálására is alkalmas ún. terminál közeli állóhelyekre

Az Emirates Boeing 777-300-as repülőgépe Budapesten. | © AIRportal.hu

Az Emirates Boeing 777-300-as repülőgépe Budapesten.

Az Air Transat Airbus A330-243 típusú repülőgépe a légitársaság utolsó 2015. évi budapesti járatán. (Fotók: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Air Transat Airbus A330-243 típusú repülőgépe a légitársaság utolsó 2015. évi budapesti járatán.
(Fotók: AIRportal.hu)

A móló megépítését a növekvő utasszám és a budapesti repülőtéren egyre szaporodó szélestörzsű repülőgépekkel közlekedő légitársaságok járatai miatt már nem lehetett tovább halogatni.

A repülőtér 2B terminálján a 2016-os nyári menetrendben az Emirates teljesít naponta közlekedő járatot 2015. decembertől Boeing 777-300-as repülőgépekkel, de hetente négy alkalommal érkezik az Air China A330-as repülőgépe, nyáron újraindul az Air Transat torontói járata A330-asokkal, beindul az Air Canada Rouge járata Boeing 767-esekkel és a legutóbb bejelentett Asiana Airlines 777-esekkel teljesített charterjáratai.

A budapesti repülőtér kettes terminálja “üzemszerűen” összesen három schengeni-övezeten kívülre közlekedő szélestörzsű (777, A330/340) járatot tud kiszolgálni egymással párhuzamosan, ebből egyet azonban csak külső, buszos ki- és beszállítással elérhető repülőgép-állóhelyen.

Egyetlen olyan utashíd működik csak, mely a repülőgépek két ajtajára is tud csatlakozni, elválasztva a prémium (first class és business), valamint a turista utasokat, ezt használja az Emirates és az Air China is.

A másik, szélestörzsű repülőgépek kiszolgálására alkalmas utashíd csak az első ajtóra csatlakoztatható és legfeljebb A330-as repülőgépet tud kiszolgálni, ezt használja például az Air Transat járata.

A szélestörzsű járatok érkezését és indulását a korlátozott kapacitás miatt úgy kell szervezni a móló megépítéséig, hogy két “nagy gépnél” több lehetőleg ne tartózkodjon egyszerre a repülőtéren a kettes terminálon.

Egy esetleges késés, ad-hoc járat, vagy szélestörzsű utasszállító repülőgép előre nem tervezett leszállása (pl. útmegszakítás) és azok kiszolgálása komoly fejtörést okozna a most rendelkezésre álló infrastruktúrával és eljárásokkal a repülőtér üzemeltetőjének.

A Budapest Airport kereskedelmi igazgatójának korábbi nyilatkozata szerint a mólót úgy kell megépíteni, hogy az a különböző szintű légitársasági igényeknek meg tudjon felelni,

azaz épület közeli repülőgép állóhellyel rendelkező pier mindegyik kapuja utashidakkal lesz felszerelve az első szinten, ugyanakkor a diszkont légitársaságok számára az alsó szintről gyalogos beszállításra is alkalmas kell legyen az új épület.

A Budapest Airport a 2015-ös évet rekord utasforgalommal zárta: 10,3 millióan fordultak meg a repülőtéren, 12,5 százalékkal többen, mint 2014-ben. A gépmozgások száma még jócskán elmaradt a 2006-os 126 ezertől, de 2013-óta folyamatosan növekszik ez a szám is: 2015-ben 92.200 mozgást regisztráltak szemben az előző évi 86.600-zal. A repülőtéren tavaly 92.400 tonna árut kezeltek, míg egy évvel korábban 89.900 tonna áru érkezett, vagy indult Budapestről.

Utolsó frissítés: 2016.05.02. hivatalos látványtervek

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!