Január 14-én füstölni kezdett a Japan Airlines egyik Boeing 787-es repülőgépe Tokió-Narita nemzetközi repülőterén, mialatt azt a következő járatra készítette fel a földi személyzet. Az incidens során senki nem sérült meg, utasok nem tartózkodtak a fedélzeten. Az eredetileg a JA822J lajstromjelű Dreamliner által teljesítendő bangkoki járatot lényegében késedelem nélkül egy másik gép repülte.

A géptörzs első részében található elsődleges akkumulátor egyik cellája melegedett túl, ami miatt a füst az ilyen esetekben kinyíló szelepeken át a szabadba jutott a kabin vagy a pilótafülke helyett.

A Japan Airlines (JAL) és a Dreamliner közös történetében nem ez az első ilyen jellegű meghibásodás, a légitársaság egy másik gépe is a földön ragadt Bostonban, nagyjából pont egy éve, 2013. január 7-én.

A típus akkumulátor rendszerét akkor a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) átvizsgáltatta, és egy olyan különleges borítást dolgoztatott ki a Boeing repülőgépgyárral, hogy az akku egy esetleges meghibásodás esetén se jelenthessen veszélyt a repülés biztonságára.

A Boeing az egyik közösségi oldalon rövid közleményben adott tájékoztatást arról, hogy az újonnan kifejlesztett akkumulátor-borítás, illetve a füstelvezető rendszer az elvártaknak megfelelően viselkedett és megakadályozta, hogy nagyobb tűz keletkezzen. – írja a Flightglobal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az egyik korábban meghibásodott akkumulátor. (Fotó: NTSB)


A Japan Airlines tájékoztatójában kihangsúlyozta, hogy a repülőgép többi részében nem történt káreset, csupán az akkumulátor nyolc cellájának egyikében emelkedett rendellenes mértékűre a hőmérséklet és ezáltal a nyomás is, mely miatt csekély mennyiségű elektrolit folyadék is szivárgott. A társaság hozzátette, a JAL 707-es járata a váratlan esemény ellenére is útnak indult, a távot egy másik Dreamliner teljesítette. A gép mindössze 7 perces késéssel indult, majd pontosan érkezett meg a thai fővárosba.

Érdekesség, hogy az NTSB (National Transportation Safety Board) és a JTSB (Japan Transport Safety Board) mindössze pár napja zárta le a Japan Airlines bostoni, valamint a szintén japán All Nippon Airlines (ANA) Boeing 787-es gépének Takamatsuban történt meghibásodását vizsgáló nyomozást. A végleges jelentéseket pedig 2014 első felében szerették volna kiadni, hogy az üzemeltető társaságok is alaposan fel tudjanak készülni az ilyen jellegű meghibásodások kivédésére.

A 2013-as események után a világon szolgálatot teljesítő összes Dreamliner több hónapig földre lett kényszerítve, és csak az akkumulátoron elvégzett módosítások után szállhattak fel. A 2014. január 14-i incidensről egyelőre még nem történt hivatalos intézkedés, de valószínű, hogy amennyiben ez az eset egyedi marad, úgy akkor csak egy általános felülvizsgálatot kell végrehajtania a légitársaságoknak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!