December elsején beiktatták hivatalába Mexikó nemrég megválasztott új elnökét, Andrés Manuel López Obradort, aki már a választás megnyerése után a Boeing 787-es kormánygép szükségtelenségét hangsúlyozta. Az új elnök most el is rendelte luxus-Dreamliner eladását.

Az új mexikói vezetés pénzügyminisztere, Carlos Urzua december másodikán sajtótájékoztatót hívott össze a mexikóvárosi Benito Juárez Nemzetközi Repülőtéren, ahol kívülről és belülről is bemutatták a kormánygépet. Az elnök pedig azt közölte, hogy luxusgép helyett menetrend szerinti járatokon utazik inkább.

A “José María Morelos y Pavón”-nak keresztelt gép leszállás közben (fForrás: Wikimedia Commons)

A TP-01 oldalszámot és XC-MEX polgári lajstromjelet viselő VVIP, vagyis királyi, államfői luxust kínáló kabinnal felszerelt Boeing 787-8-as gépet december 3-án már át is repülték a kaliforniai Victorville logisztikai repterére, ott tárolják majd lekonzerválva, amíg új üzemeltetőt találnak neki. Az eladás nem lesz könnyű: a 787-est 2012-ben – a belső kialakítással együtt – 370 millió dollárért szerezte be az akkori kormány, a mostani pedig ehhez minél közelebb álló összegért szeretne “kiszállni”.

A repülőgép eladása azért is lehet nehézkes, mert ez egy korai gyártású – szám szerint a 6. sorozatszámú, MSN 40695-ös – 787-8-as, korábban a gyártó tesztflottájának egyik tagja volt N787ZA lajstromjellel, a Boeing később értékesítette.

Az új vezetés által elrendelt általános karcsúsítás a légierő VIP-szállítást biztosító egységeinél is meglehetősen nagy léptékű lesz,
a Dreamlinerhez hasonló sorsra jut hamarosan 60 másik kormányzati repülő, és 70 helikopter is.

A kormányzat Facebook-oldalán azóta több bejegyzés is megjelent a gépről belső felvételekkel és a Kaliforniába történő indulásról is.

A gépre egyes hírek szerint alacsonyabb áron ugyan, de lenne vevő, Gustavo Jimenez Pons üzletember százmillió dollárt kínál érte, és luxus charterjáratokra adná bérbe.

Luxus felszereltségű 787 Dreamlinert használnak még az Egyesült Arab Emírségek vezetői, az üzbegisztáni vezetés pedig nemsokára kapja meg vadonatúj luxus Boeingjét.

Magántulajdonban jelenleg csak egy hasonló gép van, a kínai Deer Jet tulajdonában álló példány, amelyet egyes sajtóhírek szerint szintén eladásra kínál a pénzügyi gondokkal küzdő cég.

Harmadánál leáll a gigaberuházás

Mint arról beszámoltunk, szintén az új elnök döntése alapján leáll Mexikóváros új, 12,6 milliárd euró értékű új, évente 120 millió utas kezelésére alkalmas repterének építése.

A beruházásról nem ügydöntő népszavazáson határoztak, ahol alig egy százalékos részvételi arány mellett ugyan, de a szavazók 70%-ban elutasították az építkezés folytatását.

Az új reptér építése már a harmadánál tart (Forrás: Mexikó állam kormánya)

Az új mexikói elnök és stábja azonban ragaszkodik a beruházás félbehagyásához, hiába készült már el a munkák mintegy harminc százaléka, alternatív koncepció szerint folytatódik a város légiközlekedésének fejlesztése.

Bár ez ellen az országban érdekelt szinte összes légitársaság tiltakozik, várhatóan 4,5 milliárd euróért a már meglévő központi, és két másik környékbeli repülőteret fejlesztenek a jövőben.

A döntés ellen a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az IATA is tiltakozik, szerintük Latin-Amerikában egyre súlyosbodik a helyzet a repülőtéri infrastruktúra hiányosságai miatt.

A probléma Mexikóvárosban pedig már most kezd katasztrofális méreteket ölteni, a meglévő légikikötő a kapacitásait másfélszeresen meghaladó mértékben fogad utasokat.