Az autorotációs tesztek teljesítésével újabb lépéssel közelebb került az első polgári billenőrotoros repülőeszköz a szolgálatba álláshoz.

Az AgustaWestland nevével fémjelzett AW609 TiltRotor típusú billenőrotoros légijármű március vége és április közepe között teljesítette az autorotációs teszteket. A helikoptereknél és billenőrotoros eszközöknél a hajtáslánc hibája esetén szükséges kényszerleszállásoknál alkalmazott megoldás életeket menthet, de csak megfelelően alkalmazva, így a körültekintő tesztelése indokolt. A szimulátorral begyakorolt, majd 70 repülésből végrehajtott tesztsorozat az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) felügyeletével zajlott, és a gyártó közleménye szerint a gép a várakozásoknak megfelelően teljesített.

A kettes számú, utólag módosított prototípus. (Fotó: AgustaWestland) | © AIRportal.hu

A kettes számú, utólag módosított prototípus. (Fotó: AgustaWestland)


Az AW609-es története az 1970-es évekig nyúlik vissza, a Bell ekkor kezdte meg az elődnek számító XV-15 kísérleti repülőeszköz tesztelését (az amerikai vállalat már az ’50-es évektől kísérletezett egy kezdetleges, XV-3 jelölésű konstrukcióval). A Boeing 1981-ben csatlakozott a programhoz egy katonai szállítóeszköz kifejlesztése érdekében, ennek gyümölcse lett a V-22 Osprey. A két cég 1996-ban határozta el egy polgári feladatokra optimalizált masina megalkotását, majd 1998-ban csatlakozott hozzájuk az olasz Agusta is, de a fejlesztéshez alapított közös vállalatban (BAAC – Bell/Agusta Aerospace Company) a Boeing már nem vett részt. A 2002-re testet öltő típus jelölése BA609 lett, majd miután 2011 szeptemberében a Finmeccanica kivásárolta a Bell részesedését, a teljes projekt az AgustaWestland irányítása alá került, így a jelzés AW609-re változott.

A típus szolgálatba állását eredetileg 2011-re tervezték, de a konstrukció komplexitása és egyedisége miatt a repülési tesztek elhúzódtak, a jelenlegi állás szerint csak 2017-től veheti át első gépeiket a megrendelők.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!