Rövid munkabeszüntetések sorozatával megakadályozza egyes repülőjáratok közlekedését a Ferihegyi repülőtéren december második hetétől a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ), ha nem sikerül megállapodni a kollektív szerződésekről – közölte az érdekképviselet csütörtökön az MTI-vel.

Hangsúlyozzák: napi rendszerességű tárgyalások során szeretnének megállapodni három repülőtéri cég – a Malév Ground Handling Zrt. (GH), a Budapest Airport Zrt. (BA) és a Repülőtéri Üzemanyag-Kiszolgáló Kft. (RÜK) vezetésével a kollektív szerződések újrakötéséről. Ha azonban így sem születik eredmény, “december második hetétől kezdve három vállalatnál is rövid sztrájkok sorozatára kell készülni”.

Az érdekképviselet szerint “egyik – a korábbi kollektív szerződést egyoldalúan felmondó – cégnél sem volt érdemi előrelépés a több mint egy éve húzódó tárgyalások során”, és a cégvezetők a jelenlegi bizonytalanság fenntartására törekednek, miközben a dolgozói elégedetlenség egyre nő.

A LESZ utolsó kísérlete a békekötésre Ferihegyen (a LESZ közleménye)

Decemberben egyszerre három reptéri cégnél is sztrájk lehet

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet napi rendszerességű tárgyalások során szeretne megállapodni a reptéri cégek által felmondott kollektív szerződések újrakötéséről. Ha így sem születik eredmény, december második hetétől kezdve három vállalatnál is rövid sztrájkok sorozatára kell készülni.

A LESZ azért javasol intenzív, napi rendszerességű egyeztetéseket a Malév Ground Handling Zrt (GH), a Budapest Airport Zrt. (BA) és a Repülőtéri Üzemanyag-Kiszolgáló Kft. (RÜK) vezetésével, mert egyik – a korábbi kollektív szerződést egyoldalúan felmondó – cégnél sem volt érdemi előrelépés a több mint egy éve húzódó tárgyalások során.

Úgy tűnik, a cégvezetők a jelenlegi bizonytalanság fenntartására törekednek – a dolgozói elégedetlenség pedig egyre nő. Az érdekképviselet szeretné ráébreszteni a menedzsmenteket: a munkahelyi béke, a kollektív szerződésben rendezett munkaügyi kapcsolatok a munkaadó érdekét is szolgálják.

Amennyiben nem sikerül megállapodni a kollektív szerződésekről, a LESZ december második hetétől kezdve rövid munkabeszüntetések sorozatával meg fogja akadályozni egyes repülőjáratok fel- és leszállását a Ferihegyi Repülőtéren. A szakszervezet emlékeztet rá: a jelenleg érvényes szabályozás értelmében elég néhány órával korábban bejelentenie munkabeszüntetését, azonban az utasokat az érdekképviselet a kellő időben tájékoztatni fogja, amennyiben ezt a menedzsment nem teszi meg.

H Á T T É R
Budapest Airport

A Budapest Airport 2008 őszén mondta fel a dolgozók munkaidő-beosztását, fizetéseit és juttatásait is szabályozó kollektív szerződést. A lépés tavaly decemberben sztrájkhoz vezetett, amely jelenleg szünetel. A tárgyalások több mint egy éve folynak, kevés eredménnyel. A munkaadó nem engedett a legfontosabb pontokat érintő diktátumából, pedig azóta számos problémára derült fény az új rendszerrel kapcsolatban.

Többször előfordult, hogy a dolgozók a munkaerő-hiány és az utolsó pillanatban véglegesített beosztások miatt nem tudták kivenni szabadságukat. A fizetések csökkentek, az új, „rugalmas” műszak-beosztások pedig tervezhetetlenné tették a dolgozók életét. A menedzsment legutóbb elzárkózott az egyeztetések sűrítése elől.

Ráadásul, az eltelt hónapok alatt folytatódtak az elhibázott kiszervezések a cégnél. A takarítás után az üzemeltetési osztály is külső vállalkozóhoz került, hiába tiltakoztak ez ellen a dolgozók. Az eddigi tapasztalatok alapján a reptéren a kiszervezéseket sokszor a fekete foglalkoztatás bevezetése, a szolgáltatási színvonal csökkenése, a dolgozók végletes kizsigerelése követi.

A munkakörülmények javítására tett szakszervezeti kezdeményezések, szinte minden esetben kudarcot vallottak, a menedzsment a fontosabb feladatokkal ma is a dolgozók adósa.

Malév GH

A Malév-csoport történetének legújabb mélypontja volt, amikor idén ősszel a földi kiszolgálással foglalkozó GH jogutódlási szerződését a szakszervezet figyelmeztetése nélkül felmondták. Ez a háromoldalú, a jogelőd és a jogutód cég vezetősége, illetve a dolgozók között született megállapodás tartalmazta egyebek között a kollektív szerződést is.

A menedzsment olyan új kollektív szerződésre tett javaslatot, amely egyes munkakörökben 30-40 százalékos bércsökkenést okoz, ráadásul megszüntetnék a magán-nyugdíjpénztári támogatást is. A cégvezetés elképzelései között szerepel a szociális juttatások és az úgynevezett törzsgárda-tagok jutalmainak megnyirbálása is. Csökkentenék a mára rendszeressé vált „rendkívüli” túlórák után fizetett pótlékot is. A legutóbbi egyeztetésen a cégvezetés újabb megszorításokat jelentett be: ezentúl a cafetéria juttatások közterhei is a dolgozókat terhelnék.

A Malév GH-nál az év eleje óta folynak a sztrájk-egyeztetések. A szakszervezet akkor azért fordult a cégvezetéshez, mert évek óta nem emelkedtek az alapfizetések, és súlyos biztonsági hiányosságok fenyegetik a dolgozók egészségét – több alapvető munkavédelmi felszerelés egyszerűen elfogyott a cégnél.

A közelmúlt lépéseit könnyű provokációnak értelmezni – a láthatóan kudarcot vallott jelenlegi menedzsment a könnyen a munkabeszüntetésre foghatná a cég összeomlását. Valójában azonban a cég átgondolatlan privatizációja, az egymást váltó tulajdonosok érdekellentétei, az állami szervek tétlensége és a jelenleg többségükben a konkurenciát segítő egykori vezetők felelősek a légitársaság lezüllesztéséért. A vállalat-csoport körüli egyre átláthatatlanabb ügyletek eredményeképp a dolgozók helyzete mára elviselhetetlenül rossz lett.

RÜK

A Repülőtéri Üzemanyag-Kiszolgáló Kft. a BA száz százalékos tulajdonában van. Az anyacéghez hasonlóan itt sincs kollektív szerződés 2008 májusa óta. A cégnél a legfontosabb problémát a kiszámíthatatlan munkaidő-beosztás és a munkavégzéshez szükséges létszám hiánya okozza. A cég vezetői láthatóan nem veszik komolyan az egyeztetéseket, és megfelelne nekik a jelenlegi, bizonytalan helyzet tartós fenntartása.

Forrás: Index, LESZ

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!