Jó időre vége az olcsó utazásoknak a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint, mert az egészségügyi előírások betartása mellett nem lehet olyan alacsony jegyárakkal nyereségesen működni, mint a járvány előtt.
Alexandre de Juniac, a szervezet elnök-vezérigazgatója egy videokonferencián beszélt arról, hogy a rövidtávú útvonalaknál átlagosan 70-72 százalék körül van az a töltöttségi szint, amellyel egy járat már veszteség nélkül üzemel. Így két választási lehetősége van a cégeknek: vagy olcsón kínálnak jegyet és hatalmas veszteségeket könyvelnek el, vagy magasabb áron értékesítik a helyeket, és megpróbálják nullszaldósra kihozni egy-egy járat pénzügyi eredményét.
Brian Pierce, az IATA vezető közgazdásza ezt kiegészítve megjegyezte, hogy csak a középső székek üresen hagyása 66 százalékra csökkentené az elméleti legnagyobb töltöttséget, amely így jóval a nullszaldós szint alatt van.
Az AIRportal.hu kérdésére válaszolva azt mondta, minden azon múlik, hogy az egészségügyi hatóságok milyen szabályokat írnak elő.
A jövőbeni előírásoktól függ az is, hogy csak a középső széket kell-e blokkolni, vagy esetleg a székközt is meg kell növelni a gépek fedélzetén.
Friss elemzésében az IATA azzal számol, hogy először a belföldi, majd a regionális, ezt követően a kontinentális, végül az interkontinentális járatok köre áll majd helyre. A kínai adatokkal kapcsolatban Brian Pierce azt mondta, némileg stabilizálódott a helyzet, 20 százalék körül van a járatok száma az eredetihez képest, de a turizmus fellendülése még várat magára, mert az emberek egyelőre bizalmatlanok.
Ugyanez igaz Ausztráliára és az Egyesült Államokra is, pedig Kína és az USA mint a két legnagyobb belföldi piac fontos szerepet játszik majd a növekedés beindításában. A belföldi járatok fellendülése a harmadik negyedévben várható, és hosszú folyamatra lehet számítani – vélekedett Brian Pierce.