Helyi idő szerint délután fél kettő után nem sokkal a Lisszabonból végrehajtott felszállást követően vészhelyzetet jelentett az Air Astana Embraer E190LR repülőgépének személyzete, mert az első hírek szerint irányítási problémák léptek fel a gépen.

A P4-KCJ lajstromjelű gép KC 1388-as járatszámmal, helyi idő szerint nem sokkal fél kettő után szállt fel Lisszabon nemzetközi repülőtérről.

Illusztráció, az Air Astana egyik E190-ese (Forrás: Wikimedia Commons)

A gép karbantartás utáni berepülésre indult, de nem sokkal a felszállás után először 7600-as rádiós, kommunikációs problémákat jelző transzponderkódot állítottak be a pilóták.

A repülőgép Lisszabontól észak-keletre kezdett el várakozni, nem sokkal később a pilóták vészhelyzetet jelentettek a légiforgalmi irányítás felé (mayday) és 7700-as kódot állítottak be a válaszjeladón.

A Flightradar24.com online járatkövető adatai szerint a felszállás után a sebesség és a magasság sem a megszokott módon alakult, az emelkedés nem volt egyenletes, a sebesség pedig 200 és 400 csomó között ingadozott.

Hirdetés

Az aviation-safety.net beszámolója szerint feltehetően a hidraulikus rendszerek meghibásodása miatt irányítási problémák léptek fel a repülőgépen (bár azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mely kormányszervek nem működtek megfelelően), ez adhat magyarázatot a nem megszokott útvonalra, valamint sebesség- és magasságingadozásra.

A portugál légiforgalmi irányítás biztonsági okokból riasztotta Monte Real Légibázisról az ország készenléti vadászrepülőgépeit.

Az Embraer pilótáinak idő közben sikerült úrrá lenni a problémákon és stabilizálni a repülőgépet.

Az Embraert két F-16-os fogta el, majd a vegyes, katonai és polgári célokra egyaránt használt Beja repülőterére kísérte, ahol az Embraer végül biztonságosan leszállt.

A fedélzeten hat fős berepülőszemélyzet tartózkodott, az incidens során senki nem sérült meg.

Hirdetés