Visszatért Havannába az Iberia. A spanyol nemzeti légitársaság ugyanott folytatja, ahol két évvel ezelőtt kényszerűen abbahagyta, hetente ötször kínál közvetlen összeköttetést Madrid és Kuba fővárosa között. A június 1-jével újranyitott útvonalon immáron azonban a flotta legújabb A330-300-asai közlekednek.
Bemutatta új long-haul kabinját az Iberia
Megnyílt az Iberia kapuja Spanyolországra és Latin-Amerikára
Havanna történelmi jelentőségű az Iberia számára. A spanyol légitársaság eredetileg 1949 áprilisában nyitott járatot a kubai fővárosba, amely Buenos Aires után az útvonalhálózat második interkontinentális útvonala volt, de a nemzetközi járatok teljes repertoárjában is előkelő helyen áll a város, mivel az 1939-es lisszaboni, londoni és római, majd az 1946-os argentínai nyitást követően az ötödik célpontként került fel az Iberia térképére.
A Madrid és Havanna közti járatot a flotta szélestörzsű A330-300-as típusai teljesítik, amelyekből 2013 februárja és 2014 áprilisa között összesen 8 darabot szerzett be vadonat újonnan a légitársaság, és amelyek fedélzete kétosztályos elrendezésben gépenként összesen 278 utas szállítására alkalmas. Az odafelé 8 óra 55 perces, visszafelé 10 órás útvonalon a kéthajtóműves A330-asok 15%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak szemben az előzőleg, a felfüggesztés előtt működtetett négyhajtóműves A340-300-asokkal; továbbá az utasok is nagyobb kényelmet élvezhetnek, mivel az A330-asok az Iberia új hosszú távú kabintermékeinek a bevezetői a flottán belül.
A történelmi hűség kedvéért meg kell említeni, hogy az újranyitás örömére június 1-jén az Iberia a zászlóshajó típusát, az A340-600-ast állította üzembe, amely még több, 346 utassal szállhatott fel a madridi Barajas nemzetközi repülőtérről, de a hétfőnként, keddenként, szerdánként, szombatonként és vasárnaponként igénybe vehető havannai járaton a jelzett A330-300-asok lesznek rendszeresek.
Az Iberia 2013-ban kellett, hogy felfüggessze nemcsak a kubai, hanem más latin-amerikai járatait is, aminek hátterében az állt, hogy a tulajdonos International Airlines Group (IAG) a társaság veszteséges üzeme következtében szigorú, a hatékonyságot növelő és a nyereséges pályát célzó átstrukturálási programot írt elő, amelynek két évvel későbbi, mondhatni beérett gyümölcse a visszatérés Havannába. Vagyis a járatnyitásnak az egyik legfontosabb üzenete, hogy az Iberia sikeres pályára állt. Természetesen amellett, hogy egy gazdasági és kulturális síkon is fontos légi összeköttetést sikerült újjáéleszteni, különösen azóta, hogy az Amerikai Egyesült Államok normalizálni készül kétoldalú viszonyait Kubával, amely újabb lendületet adhat a gazdasági kapcsolatoknak.
Kézenfekvő lenne, hogy a havannai nyitás másnapján, június 2-án elindult budapesti járattal is összefüggésbe hozzuk az útvonalat, mint lehetséges átszállási lehetőséget a Magyarországról Kubába utazni vágyóknak, már csak azért is, mert az Iberia a járatával nemcsak Madridot és Spanyolországot, hanem rajta keresztül Latin-Amerikát is a magyar utazóközönség lábai elé terítette, de Havanna esetében ez nem állja meg a helyét, mert a kubai járat 25 perccel a budapesti Liszt Ferenc repülőtérről beérkező gép előtt indul el Madridból.