Részlegesen elkészült a kecskeméti repülőbázis fél évig tartó felújítása, amely a NATO Biztonsági Beruházási Program, és a Modern Városok program részeként valósult meg. December 17-től újra innen látják el hazánk légterének védelmét a Honvédség JAS-39 Gripen vadászgépei.

A fél évig tartó felújítás, valamint bővítési munkák során az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázist vegyes, katonai és polgári használatú reptérré fejlesztették, emiatt a futópálya és a gurulóutak 2019 május közepétől fél évig nem voltak alkalmasak merevszárnyú gépek fogadására.

Emiatt kellett a Puma század vadászgépeinek, és ezzel együtt a Magyarország és Szlovénia feletti légtér védelmét ellátó fegyveres készenléti szolgálatnak is ideiglenesen átköltözni az MH Pápa Bázisrepülőtérre, a Teve század öt szállítógépének – 2-2 Airbus A319-esnek és Dassault Falcon 7X-nek, illetve egy Antonov An-26-osnak – pedig a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre.

Illusztráció, a 44-es oldalszámú kétüléses Gripen Kecskeméten 2018-ban (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az átmeneti időszak alatt ezen két ideiglenes bázisról látták el feladataikat az alakulatok.

A felújítás alatt helikopterek továbbra is használhatták a kecskeméti légibázist, és a más bázisokra települt erők logisztikai támogatását is innen biztosították.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Gripenek december 17-i visszatérésekor a munkálatok még nem fejeződtek be, hiába telepítettek már vissza minden előírt fénytechnikai eszközt, és készült el teljesen a futópálya, valamint a gurulóutak, a modernizálás folytatódik a rádiónavigációs eszközök cseréjével, további üzemi területek építésével, valamint az infrastruktúra fejlesztésével – olvasható a Honvédelmi Minisztérium lapunkhoz eljuttatott közleményében.

Fontos mérföldkő lesz még az 1/A zóna bővítése, a kivitelezés befejezése után a létesítmény lehetőséget ad a szállítógépek elhelyezésére, szükség esetén azok jégtelenítésére is. Továbbá a legkorszerűbb meteorológiai radar telepítésével a szakemberek pontosabb előrejelzéseket képesek biztosítani a repülési feladatokhoz, a J és M állóhelyeken pedig a térvilágítással növelik az éjszakai üzemelés biztonságát.

A fejlesztés irányát NATO mellett a nemzetközi polgári repülés támasztotta követelmények határozzák meg, hogy a jövőben megvalósulhasson a tervezett vegyes hasznosítás, akár menetrend szerinti járatok kiszolgálásával is.

Gripenek a kecskeméti állóhelyeken (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)