Visszalépett az Etihad Airways, az eredeti A350 eXtra-Wide-Body leghosszabb törzsű típusváltozat megrendeléséhez képest 6 darab repülőgéppel kevesebbre tart csak igényt a légitársaság. Az Egyesült Arab Emírségek nemzeti légitársasága eredetileg 25 darab A350-1000 típusú repülőgépet rendelt volna, most azonban már csak 19 repülőgépre tartanak igényt – adta hírül a Flightglobal.com

Visszalépett az Etihad Airways és ezzel – a típus tavalyi újratervezése óta – elsőként törölte az európai repülőgépgyár kompozit anyagokból készülő, A350XWB leghosszabb törzsű változatára leadott megrendelésének egy részét. Az Abu Dhabi székhelyű légitársaság eredetileg 25 darab A350-1000 típusú repülőgépet rendelt, de a mai bejelentés szerint már csak 19 gépre tartanak igényt.

Az Airbus A350-1000 a szélestörzsű A350 típuscsalád leghosszabb törzsű változata, amely a maga 73.88 méteres hosszávval 13.34 méterrel hosszabb, mint a típuscsalád alapváltozata, az A350-800-as. A kompozit anyagokból készülő legnagyobb A350-es egy osztályos elrendezésben akár 550 főt is a fedélzetére vehet, de három osztályos elrendezésben is 350 fő foglalhat helyet a repülőgép fedélzetén.

A típusváltozattal kapcsolatban 2011 nyarán jelentett be az Airbus módosítási szándékot, hogy a felmerült igényeknek eleget téve legfőbb paramétereit tekintve az amerikai konkurens Boeing 777-300ER típusú repülőgépével szállhasson piaci versenybe. Ennek érdekében elsősorban a hajtóművekre, a szárny-, és a súly paraméterekre kellett összpontosítania a gyárnak, hogy a típus ugyanyannyi utast ugyanolyan messzire szállíthasson, mint a “triplahetes” leghosszabb törzsű változata.

A megrendelők, köztük a Qatar Airways, mint az A350-es összes típusváltozatának első megrendelője rögtön sietett tudtára adni a Airbusnak, hogy amennyiben az újratervezés nem hoz számukra megfelelő, a B777-300ER-hez hasonlított teljesítmény szintet, akkor nem feltétlenül tartanak igényt az európai repülőgépgyár ezen típusára. Az Airbus persze mindent megtett a megrendelők kegyeinek elnyerése érdekében és a 2011-es párizsi Légi Szalonon bemutatta a megújult A350-1000-es típust, amely az új Rolls-Royce XWB hajtóműnek és az átdolgozott szárnynak köszönhetően 740km-es hatótáv növekményt tudott felmutatni, ugyanakkor éppen az újratervezés miatt késést, sőt drágulást is kénytelenek voltak bejelenteni: a módosítások következtében 9 millió dollárral nőtt listaárú repülőgépek első átadásai várhatóan 2017-ben valósulnak meg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.


Etihad Airways Airbus A350XWB rendering (Forrás: Airbus)

Bár az Etihad Airways nem kommentálta az A350-1000-es újratervezését, egy a légitársasághoz közeli forrás szerint ők sincsenenek túlságosan elragadtatva a módosításoktól és hasonlóan állnak a kérdéshez, mint az ez ügyben nyílt kritikát megfogalmazó Emirates és Qatar Airways légitársaságok. A Qatar vezérigazgatója Al Baker odáig is elment elmúlt évben tett nyilatkozatai során, hogy légitársasága potenciális megrendelőként nagy érdeklődéssel várja a Boeing 777-es típuscsalád új generációját.

Az Airbus vezetése számára aggasztó adat, hogy mindössze 10 biztos megrendelést tudhatott magáénak 2011-ben, míg a törlések száma elérte a 41 repülőgépet, ami igencsak rosszul érintette az A350-es programot. Az Airbus vezérigazgatója, Tom Enders tájékoztatása szerint az első A350-es végszerelése 2012 márciusában veheti kezdetét. Jelenleg 118 darab 800-as, 368 darab 900-as és 19 darab 1000-es típusváltozatra szóló megrendelést tart számon az Airbus.

John Leahy, az Airbus értékesítési igazgatója elárulta, hogy az A350-1000 típus megrendelőivel folytatott tárgyalások legfőbb problémája a minél hamarabbi átadási időpontok egyeztetése volt. Tom Enders vezérigazgató azonban elismételte, hogy néhány komolyabb fejlesztési probléma miatt voltak kénytelenek további késéssel elindítani a végszerelést. A megrendelők türelme és leginkább bizalma az új típus legnagyobb változata iránt azonban, mint azt a mai Etihad bejelentés is igazolja rohamosan fogy.

Forrás: Flightglobal (2012. január 17.) / Airbus

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!