Volt egyszer egy Malév-pályázat, amelyen egyik Bombardier Q400 típusú repülőgépére hirdetett a nemzeti jelleget hangsúlyozó festésminta tervezési versenyt a légitársaság. A különleges “egyenruhára” váró turbolégcsavaros gép végül más festést kapott, a nyertes pályamunka az ismeretlenség homályába veszett. Most azonban bemutatjuk, hogy valójában melyik pályamű nyert és miként is nézett volna ki LQDénes, ha nem a retro festést kapja.

A Malév 2009-ben regionális flottájának átalakítása mellett döntött és az év végéig kivonta a forgalomból Fokker F70 típusú sugárhajtású utasszállító repülőgépeit, amelyek helyére négy darab Bombardier Q400 típusú turbolégcsavaros repülőgépet állított. Az első repülőgép 2008. november 27-én érkezett meg a Malévhez, azzal újranyitva a légitársaság turbolégcsavaros gépekkel az Iljusin Il-18-al zárult korszakát. A lajstromozási sorrendben negyedik gép azonban kirítt a sorból ugyanis magyar lajstrommal, de nem a magyar nemzeti légitársaság szabályos festésmintájában landolt Budapesten.

Ennek oka az volt, hogy a Malév pályázatot írt ki a repülőgép egyedi arculatának megtervezésére. “A nemzeti légi fuvarozó olyan terveket vár, amely Magyarország értékeire hívja fel az utazóközönség figyelmét” – adta hírül a 2009. évi 7. számában a Malév fedélzeti magazinja, a Horizon.

A sokat csúfolt átmeneti festést viselő LQDénes leszállás közben (Fotó: Samu Ádám – Airliners.net)

A pályázat nagy érdeklődésre tartott számot, alig egy hónappal a meghirdetését követően már több, mint 150 pályamű érkezett a Malév központjába. Egészen távoli országokból az Amerikai Egyesült Államokból és Új-Zélandról is küldtek festésminta-terveket a lelkes résztvevők. A neves zsűri, amelynek tagja volt Zsótér László is, a Malév arculatának tervezője választotta ki az első 20 pályamunkát, amellyel már a kíváncsiságtól fűtött közönség is megismerkedhetett a Malév honlapján keresztül.

A különleges, egyedi készítésű modell idén januárban a Malév központjában került lencsevégre.

A Malév HA-LQD lajstromú Bombardier Q400 típusú repülőgépére kiírt pályázat nyertese a zsűri döntése értelmében végül Ferencz Attila lett, aki a kedvelt kalocsai festésmintát álmodta a turbolégcsavaros repülőgépre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A győztes nyereményét a Malév átadta, de neve és mukája sokak jogos értetlenkedésére akkor nem került kihirdetésre. A légitársaság vezetősége, mint utóbb kiderült úgy döntött, hogy az egyre erősödő kívánalmaknak és a nemzetközi trendnek eleget téve retro festéssel látja el a mindaddig átmeneti, az előző üzemeltető révén “SAS-hibrid” festést viselő repülőgépet, amelynek ünnepélyes keretek között történő bemutatására 2011. február 4-én került sor a ferihegyi repülőtéren.

A retro festés bemutatója: ünnepélyes alacsony áthúzás 31L futópálya felett 2011. február 4-én (Fotó:Csemniczky Kristóf – Jetphotos.net)

A Malév 65. születésnapjára választotta az 1960-as éveket idéző festésmintáját, amely eredetileg 1960 és 1974 között volt a légitársaság ugyancsak turbolégcsavaros Iljusin Il-18-as repülőgépeinek hivatalos festése.

A Ferencz Attila által tervezett kalocsai festésminta, igaz csak méretarányosan, de azért megvalósult egy repülőgépen: egy szabályos, 1:100 méretarányú exkluzív modellen ölthetett testet a különleges magyaros dizájn. Érdekesség, hogy a kézzel készített egyedi repülőgépmodellt a pályázaton szintén résztvevő és második helyezést elérő Mike Tamás készítette.

A különleges Malév számára készült modellt most, oldalunkon láthatja először széleskörű nyilvánosság.

A repülőgépet teljesen lefedte volna a kalocsai minta, a légitársasági jelzés a hajtómű oldalburkolatára került volna.

Írta: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!