Boeing 787-10 Dreamlinerekre, valamint 777-8X típusokra kötött vásárlási szándéknyilatkozatot a Vietnam Airlines annak a 787-9-es átadó ceremóniának a keretében, amelyet az amerikai repülőgépgyár egyedülálló módon a washingtoni Ronald Reagan National repülőtéren szervezett a vietnámi légitársaság számára.
Szűzfelszállásaikhoz készülnek a Vietnam első kompozit gépei
Nem mindennapi ünnepséget szervezett a Boeing a legújabb 787-9-es üzemeltetőnek, mivel ez alkalommal nem az everetti átadóközpontban és nem is a dél-karolinai 787-es üzem hasonló egységében, hanem az Amerikai Egyesült Államok fővárosának belvárosi repülőterén, a Ronald Reagan National Airport-on zajlott le a vietnámi légitársaság számára készült első 787-9-es átadása, amelynek kapcsán rögtön meg is kell jegyezni, hogy ez még csak egy ceremoniális értelemben vett átadó volt. A Vietnam Airlines valójában csak később, valamikor júliusban veszi át ténylegesen a gépet. Ennek konkrét dátumát azonban nem közölte a nyilvánossággal a Boeing.
Azt viszont annál inkább, hogy a rendezvényt jelenlétével megtisztelte Nguyen Phu Tong, a Vietnámi Kommunista Párt főtitkára, aki ráadásul ez alkalommal először látogatott hivatalosan az Egyesült Államokba. A Boeing részéről Ray Conner elnök-vezérigazgató volt jelen a Vietnam Airlines elnökével, Dr. Pham Viet Thanh-nal együtt, arról a több mint kétszáz fős, miniszterekből, államtitkárokból és nagykövetekből, légitársasági és gyári alkalmazottakból, valamint a sajtó meghívott képviselőiből álló vendégseregről nem is beszélve, akik ugyancsak részesei lehettek az ünnepségnek.
Mindezt azután, hogy a Vietnam Airlines Dreamlinere az idei párizsi légi szalonon már egy igen figyelemre méltó antrét tett a bemutató repülésével. Most pedig a washingtoni repülőtérre érkezett meg szimbolikusan a nagyérdemű közönségéhez. Ronald Reagan, az Amerikai Egyesült Államok 40. elnökének nevét 1998 óta viselő washingtoni reptéren egyébként most másodjára landolt 787-es, és első alkalommal 787-9-es, mivel 2012 májusában a DreamTour keretében a 787-8-as egyik prototípusa érkezett ide tisztelgő látogatásra. A Ronald Reagan ugyanis a méreteinél fogva szélestörzsű utasgépeket csak végszükség esetén fogad, leghosszabb futópályája mindössze 2,18 kilométeres, ami erősen behatárolja ebbéli képességeit. A Vietnam Airlines 787-ese is csak külön jóváhagyással és minden bizonnyal a lehető legkisebb terheléssel kapott le-, majd felszállási engedélyt.
Mindkét hosszított törzsű kompozit nagygép a flottában
A Vietnam Airlines összesen 19 darab 787-9-est rendelt General Electric GEnx-1B hajtóművekkel. A vietnámi Dreamlinerek kétféle kabinkonfigurációval állnak szolgálatba, lesznek 274 és 311 üléses 787-9-esei is a flottának. Az előbbi három-, míg az utóbbi kétosztályos komfort beosztás szerint. A típus elsőként választott hosszú távú úti célja korábbi bejelentés alapján a brit főváros, London lesz.
A SkyTeam-tag Vietnam Airlines egyébként az első légitársaság, amelynek flottájában a legújabb, kompozit generációt képviselő szélestörzsű típusok hosszított törzsű változatai egyszerre megtalálhatóak lesznek, mivel a társaság június 30-án vette át az első A350-900-asát, hamarosan pedig az első B787-9-est is beüzemelik. A konkurenciától a Vietnam Airlines összesen 14 gépre formált igényt, vagyis – az aktuális foglalási adatok alapján – Dreamlinerből több lesz a flottában, mint eXtra-Wide-Body Airbusból. Kiváltképp, hogy a Vietnam Airlines megragadva a washingtoni ünnepélyes alkalmat a flottamodernizációs programja részeként vásárlási szándékot nyilvánított 8 darab 787-10-esre, valamint szintén 8 darab 777-8X típusú utasszállító gépre.
A 787-10-es a Dreamliner-család 2018-ra ígért leendő leghosszabb törzsű változata, míg a 777-8X a jelenlegi 777-200LR „Worldlineren” alapuló legújabb triplahetes típusváltozat abból a kéttagú 777X családból, amelyet 2020-tól készül forgalomba állítani a Boeing.