Jogvita támadt az Airbus és a Boeing beszállítója, az Aviation Partners Inc. között, mivel az amerikai cég állítása szerint az európai repülőgépgyár szabadalmi jogot sértve alkalmazza a legújabb szárnyvég-technológiáját – adta hírül a Reuters hírügynökség.

Az Airbus állítása szerint a wingleteket gyártó Aviation Partners Inc. jogdíjat követel azután a szárnyvég-technológia után, amelyet az európai gyár kezdett el alkalmazni.

Mint arról az AIRportal is beszámolt november 30-án teljesítette első tesztrepülését az Airbus sharkletekkel szerelt A320 típusú repülőgépe, amellyel kezdetét vette az európai gyár legújabb szárnyvég-technológiájának berepülési programja. Az Airbus által sharkletnek nevezett szárnyvég megoldás azonban kétségtelenül kísértetiesen hasonlít az amerikai konkurens repülőgépein látható felhajló szárnyvégekhez.

Itt érdemes megjegyezni az Airbus eddigi utasszállító repülőgépein is alkalmazott már szárnyvég-technológiát, azonban a műszaki tipológia szerint azok döntő többsége a wingtip fence kategóriába sorolható megoldások, amelyek legfontosabb sajátossága, hogy – mint az elnevezéséből is ered – mintegy kerítésként, mind felülre, mind alulra nyúlóan zárja a szárnyvéget. Ez a szárnyvégtechnológia került alkalmazásra a gyár minden repülőgépén, kivéve a szélestörzsű A330 és a gyártási sorból rövidesen kikerülő A340-es típusokon.

A blended, vagyis “felhajló” szárnyvég-technológia kifejlesztése az Aviation Partners Inc.-hez kötődik, amely először business jetekre, utólagosan is felszerelhető wingleteket kínált. A Boeing és az API között 1997-től fűződött szorosra a kapcsolat, amikor is megállapodás született a seattle-i székhelyű cég kínálta szárnyvég Boeing 737-es típusokra való alkalmazásának kifejlesztéséről. Azóta pedig már nemcsak a keskenytörzsű 737-es, hanem a 757-es, valamint 767-es típuscsalád winglet beszállítója is az Aviation Partners Inc.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.


Wingtip fence a British Airways Airbus A320-án és blended winglet a KLM Royal Dutch Airlines Boeing 737-800-asán
(Fotó: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)

Az Airbus a következő, új generációs keskenytörzsű típuscsaládján, az A320neo-n kívánja rendszeresíteni új szárnyvégeit, amellyel a gyár mérnökei szerint – a majdani új hajtóművekkel együtt – igen szép, 15%-os üzemanyagmegtakarítást lehet elérni.

Az Aviaton Partners Inc. egyelőre nem kívánta kommentálni a kialakult helyzetet. Az amerikai cég honlapja szerint ők már 1992-ben előálltak a “felhajló”, blended wingletekkel, amelyeket azóta már több, mint 2800 Boeing gyártmányú repülőgépen alkalmaztak.

Az Airbus azért fordult bírósághoz, hogy tisztázásra kerüljön, az Airbus alkalmazta technológia nem sérti az amerikai wingletgyártó szabadalmi jogait.

Az Aviation Partners által megfogalmazott vádak jelentős akadályt jelentnek az Airbusnak, és a jogvita minél hamarabbi tisztázása hiányában az Airbus hátrányos versenyhelyzetbe kerül – reagált az európai fél, míg a Boeing egyelőre nem kommentálta a felmerült helyzetet.

Forrás: Reuters (2011. december 3.), Aviation Partners Inc., Airbus

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!