Nem szokványos eseményre került sor a repülés történetében. A Venezuelai Légierő állományába újabb 2 darab kínai gyártású Shaanxi Y-8F-200W repülőgép érkezett.

A dolog érdekessége, hogy a kínai repülőgép valójában a híres Antonov An-12-es repülőgép másolata, kinézetre szinte meg is egyeznek, azonban a Y-8-as fejlettebb elektronikával és modernizált hajtóművekkel rendelkezik.

A most átvett két repülő nem az első ebből a típusból amit a Venezuelai Légierő üzembe állít. 2012-ben szintén két repülőgép érkezett a dél-amerikai ország légierejéhez. A gépeket még 2011-ben rendelték meg és a kínai CATIC export vállalaton keresztül juttatják el őket a megrendelőhöz.

Összesen nyolc repülő áll majd szolgálatba, a még át nem adottak 2014 első felében fognak megérkezni, és ezzel el is kezdődik a kiöregedett Lockheed C-130H Hercules teherszállítók kivonása.

Hogyan kerülnek Venezuelába a kínai gépek?

A Y-8-as gépeknek hosszú utat kell megtenniük, míg Kínából a dél-amerikai kontinensen fekvő Venezueláig eljutnak, ezért több technikai leszállást is be kell iktatniuk az út folyamán. Ennek egyetlen európai megállója a máltai repülőtér. A teljes átrepülés útvonala azonban nem ismert.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A képen a legelső venezuelai Y8-as máltai landolása látható. Az álcázófestés még nem került fel a repülőre. (Fotó: Quid95).

A kínai másolat

Az ukrán An-12-es mintájára épített Y-8-as teherszállítót a Shaanxi Aircraft Company tervezte meg 1972-ben. Első repülését 2 évvel később, 1974 decemberében teljesítette. Az 5615 km hatótávolságú és 61 tonna teherbírású repülőgépet 4 Zhuzhou WoJiang-6 hajtómű emeli a magasba. A típust személyszállításra is alkalmassá lehet tenni, összesen 90 embert vihet magával egy útra.

A repülőgépet 1981-től kezdve a mai napig gyártják, eddig összesen körülbelül 120 darab készült belőle. A kínai és venezuelai légierőn kívül a pakisztáni, a mianmari, a szudáni és a tanzániai légierő használja, de Sri Lanka is hamarosan az üzemeltetők körébe lép.

A típus különlegessége, hogy 40 alváltozata létezik, a civil utasszállítótól, a légtérmegfigyelőn keresztül egészen az ágyúval felszerelt variánsig.

A kínai Y-8-as már a venezuelai légierő állományában. (Fotó: Sergio J. Padrón A.)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!