Hosszú huza-vona és engedélyezttés után aláírta a Boeing és Irán a gépvásárlásról szóló megállapodást, a közel-keleti ország légitársasága, az Iran Air 80 gépet vásárol az amerikai gyártótól.

Fotó: Iran Air Facebook | © AIRportal.hu

Fotó: Iran Air Facebook

A megállapodás szerint az Iran Air 50 darab 737 MAX-ot, 15 darab 777-300ER-t és ugyanennyi 777-9-est vásárol, az üzlet listaáron számolt értéke 16,6 milliárd dollár. A megrendelés volumene némileg alacsonyabb, mint arról a korábbi hírügynökségi források szóltak, ugyanis 109 gép vételéről lehetett tudni, és a megállapodásban 747-eseket is sejtettek az ügyet ismerő források.

A megállapodás aláírása azért is húzódott el, mert az Egyesült Államok kormányának különféle engedélyeket kellett kiadnia ahhoz, hogy a júniusi szándéknyilatkozatot valós rendeléssé tudják alakítani.

A Boeing lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a megrendelés 100 ezer amerikai munkahely megtartását támogatja. Ugyanakkor a mintegy 14 ezer beszállítójuk 1,5 millió embert foglalkoztat, az ő gazdasági helyzetüket is javítja a megállapodás.

Az első gépek 2018-ban érkezhetnek az iráni légitársaság flottájába.

A rendeléssel a 737 MAX rendelésállománya 3336 darabosra nőtt, míg a Boeing 777X-ből ezzel együtt 321 darabra szerződött eddig a rentoni gyártó.

A rendelés hamarosan bekerül a könyvekbe is, ha az Airbus még ebben az évben nem írja alá a megállapodást, akkor az is előfordulhat, hogy a Boeing hosszú idő után több gépre szerez megrendelést, mint az Airbus. November végével az Airbus 600, a Boeing 558 gépre kapott megrendelést.

Az Airbusnak szintén közel százdarabos rendelésre vonatkozó szándéknyilatkozata van Iránnal, a szerződés megkötéséhez viszont amerikai engedélyek kellenek a USA-beli beszállítók miatt. Ezt az Airbus már megkapta, legutóbbi hírek szerint finanszírozási probléma áll a végleges szerződés megkötésének elhúzódása hátterében.

MEGOSZTÁS