Az Airbus mérnökei megkezdték a hatalmas rakteret alkotó kupola szerelését a Beluga XL-re, vagyis az Airbus A330-as típuson alapuló új generációs szállítógépre az európai repülőgépgyártó dél-franciaországi végszerelő üzemében.
Amint arról korábban beszámoltunk, a Beluga XL kifejlesztésére a korábbi generációjú A300-600ST repülőgépek kiöregedése és a gyártó egyre nagyobb szállítókapacitás igénye miatt van szükség.
Az A330-200 Freighter alapokra épülő új generációs Belugák hasonló koncepciót követnek mint elődjeik, de a repülőgép hátsó része és a vezérsíkok a teljesen új fejlesztésű részek közé tartoznak. Az Airbus az új Beluga típust ugyanakkor igyekezett úgy megtervezni, hogy minél több széria alkatrészt tudjanak a különleges repülőgép gyártásnál felhasználni. A repülőgépet Rolls-Royce Trent 700 típusú hajtóművekkel szerelik majd fel.
Az A300-600ST típusú szállítógépek leváltására tervezett Beluga XL repülőgép teljes megépítése – beleértve a módosított orr-részt, a hatalmas, kupolának nevezett rakteret és a módosított farokrészt, vezérsíkokat – az Airbus tervei szerint összesen négy évet vesz igénybe.
A programot 2014-ben indította el az Airbus, az első példány felszállását 2018 közepére tervezi az európai gyártó, forgalomba állítása pedig 2019-ben várható.
A Beluga óriás-szállítógépek fontos szerepet töltenek be az európai repülőgépgyártás logisztikai folyamataiban. A repülőgépek a különböző országokban található gyáregységekből szállítják a repülőgépek részegységeit – akár kész törzs elemeket, szárnyakat, vezérsíkokat – az Airbus toulouse-i és hamburgi végszerelő üzemeibe.
A Beluga XL törzshossza 63,1 méter lesz, mely 6,95 méterrel nagyobb az elődjénél, csaknem másfél méterrel nő a rakteret alkotó kupola átmérője 8,8 méterre. Az új generációs szállítógép szárnyfesztávja 60,3 méter lesz, mely tizenöt és fél méterrel haladja meg az A300-600ST fesztávját, magassága pedig 1,6 méterrel 18,9 métere nő. A Beluga XL maximális felszállótömege (MTOW) 227 tonna, mely 72 tonnával haladja meg a Beluga hasonló adatát.
A Beluga XL maximum 52 tonnás szállítmányt 4 000 kilométerre képes eljuttatni közbenső leszállás nélkül, míg az elődje csak 2 889 kilométert volt képes megtenni 40 tonnás rakománnyal.