A pilóták és a kabinszemélyzet érdekképviseletei közel jutottak a megegyezéshez a SAS vezetésével a korábban bejelentett válságkezelő csomag egyik legfontosabb pontjáról, a kollektív szerződés módosításáról. A csődhelyzetben lévő skandináv légitársaság nagyarányú bércsökkentésekkel, jelentős elbocsájtásokkal és a nyugdíjfeltételek újratárgyalásával kívánja csökkenteni a költségeit.
SAS: csőd nincs, de fájdalmas intézkedések várhatók
Csőd szélén a SAS skandináv légitársaság
A tőzsde már biztosra veszi a megegyezést, a SAS-részvény árfolyama több mint 22 százalékkal emelkedett. A SAS korábban bejelentette, hogy 800 állást számol fel és a létszámot fokozatosan 15 ezerről 9-10 ezerre szorítja le, eladja földi kiszolgáló egységét, 15-17 százalékkal lefaragja a fizetéseket és a nyugdíjalapot. Az intézkedések révén a társaság évi 3 milliárd koronával (350 millió euró) reméli csökkenteni a költségeket. Ezen kívül hét skandináv bank és a svéd, a dán és a norvég kormány 3,5 milliárd koronás hitelkeretet biztosít a cégnek.
Elisabeth Manzi, a SAS sajtófőnöke az MTI érdeklődésére elmondta: a hitelező bankok kikötötték, hogy a SAS csak akkor juthat friss hitelhez, ha a válságkezelő tervet száz százalékban teljesíti. Ha a SAS-nak nem sikerül megállapodnia az illetékes érdekvédelmi szervezetekkel, akkor az terv eleve nem teljesíthető – mondta Manzi.
A SAS 2007 óta nem zárt nyereséges évet, és a többi európai légitársasághoz hasonlóan küzd a magas üzemanyagárakkal és a fapados cégekkel. A társaság különben is drágán üzemel. 2011-ben 15 ezres létszámmal 27,1 millió utast szállított, míg a konkurens fapados Norwegian 2550 fővel 15,7 milliót. A bérköltség a SAS-nál az összköltség 34 százaléka, a Norwegiannál csak 19 százaléka. Az egy férőhelyre jutó költség a SAS-nál csaknem kétszer akkora, mint az ősrivális norvég légitársaságnál.
Forrás: MTI