Elkészült az első Boeing 787-9 Dreamliner. A hosszított törzsű prototípus augusztus 24-én gördült ki az everetti szerelőcsarnokból, ahonnan a berepülési programot előkészítő részleghez vontatták. Az első felszállást várhatóan kora ősszel teljesíti a nagyobbik Dreamliner, miközben már a második és harmadik 787-9-es is a végszerelő soron van.
Július végén, amikor a festőhangárból való kigördülésről adhattunk hírt a Boeing 787-9 prototípus még nem volt teljesen kész. A külsőségeket tekintve persze már magán viselte a vadonatúj, teljes valójában elsőként rajta látható házi festésmintát, de ahhoz hogy átadhassák a berepülési programot felügyelő csapatnak még hátra volt néhány utolsó simítás a végszerelő sor részéről.
Az alaptípushoz képest 6 méterrel hosszabb törzsű 787-9-es nagyobb méreténél fogva nemcsak 40 fővel több utas szállítására lesz képes, hanem hatótáv teljesítményben 300 tengeri mérfölddel (555km) is túlszárnyalja a 8-as szériát. A nagyobbik Dreamliner a kabin konfigurációjától függően maximálisan 250-290 utas befogadására lesz képes, míg hatótávolsága legfeljebb 15750km a katalógusban foglalt adatsor szerint.
Mindehhez pedig a Boeing legújabb generációs kéthajtóműves szélestörzsű típuscsaládjához méltó takarékos üzem is járul. A 787-9-es a hasonló méretű kategóriatársaihoz képest 20%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt és ugyancsak ennyivel alacsonyabb a károsanyag-kibocsátása is.
(Fotó: Boeing Company)
A típus indító légitársasága az Air New Zealand lesz, amely a tervek szerint 2014 közepén kapja meg első Dreamlinerét. Az új típusváltozat történetében elsőként színre lépő üzemeltető egyébként összesen 10 darab 787-9-est rendelt magának. A Boeing gyárral kötött szerződés további 10 gépre opciós vételi jogot is tartalmaz, így szükség esetén belátható időn belül bővíthető a flotta.
Az augusztusban frissített listaárak alapján 249.5 millió dollárba kerülő 9-es Dreamlinerre eddig 20 megrendelő jelezte igényét. A rendelési összesítő 366 gépen áll, ami 149 darabbal marad el a 8-as szériára érkezett megrendelés számtól. Az idei párizsi légi szalonon bejelentett leghosszabb törzsű 787-10-esre, a Dreamliner-család harmadik tagjára pedig egyelőre csak 50 darab foglalás érkezett.
A Boeing korábbi tájékoztatása a szerint a berepülési program számára összesen 4 darab tesztrepülőgépet építenek. Az elsőre a Rolls-Royce Trent 1000-C típusú hajtóművei kerülnek és a negyedik gép lesz az, amellyel a General Electric GEnx-1B (PIP2) hajtóműveit házasítják végrehajtandó a típusengedélyek megszerzéséhez szükséges hatósági próbákat.