A hajtómű GE9X néven futó új változata emeli majd a levegőbe a Boeing következő generációs 777X típusjelű repülőgépét. A GE azt tervezi, hogy még az idén ősszel kipróbálja a GE9X-hez kifejlesztett új, nagyon erős, szénszálas kompozit anyagból készült ventilátorlapátokat a Boeing Seattle-ben található tesztpadján.
Az úttörő anyagból készült új lapátok és más alkatrészek csökkenteni fogják a GE9X üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. Bill Millhaem, a GE Aviation GE90-es programjának igazgatója szerint az új hajtómű üzemanyag-fogyasztási hatékonysága több mint 10 százalékkal haladja majd meg a cég Ecomagination portfoliójába tartozó, GE90-115B típusjelű hajtómű hatékonyságát.
132 hüvelykes, vagyis 3.35 méteres átmérőjével a GE9X hajtómű ventilátorfokozata nagyobb lesz idősebb testvéréjénél. A negyedik generációs kompozit anyagoknak köszönhetően kevesebb és vékonyabb lapátokra volt szükség, amelyek azonban ugyanolyan erősek és tartósak, mint a régebbi változat lapátjai. A GE9X-ben csak 16 ventilátorlapát van, szemben a GE90-115B hajtómű 22 lapátjával és a GEnx 18 lapátjával. Ezek a fejlesztések javítják az üzemanyag-fogyasztás hatékonyságát, emellett több száz fontot levesznek a lapátok és az azokat tartó szerkezetek súlyából.
Az új lapátoknak köszönhetően a mérnökök növelni tudják a lapátvég kerületi sebességét és az alacsony nyomású turbina hatékonyságát, illetve javítani tudják az üzemanyagégés hatékonyságát a hajtóműben.
A GE9X tartós, könnyű, a GEnx-ben alkalmazotthoz hasonló hajtóműburkolata szintén kompozit anyagokból készül majd. Egy fémből készült burkolattal összehasonlítva ez a kompozit anyagú szerkezet 350 fonttal csökkenti a hajtómű súlyát.
A GE9X-es hajtóműbe beépített csúcstechnológiás anyagok sorában megtalálhatóak még a kerámia mátrixú kompozitok is, amelyek akár 2400 Fahrenheiten (1315 fok Celsius) is működőképesek, ez pedig jóval magasabb hőmérséklet annál, mint amit bármely más ötvözet kibír. A mérnökök szerint a hajtómű a GE90-115B típusú társánál kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, részben az égéstérbe és turbinába beépített kerámia mátrixú kompozitoknak köszönhetően.
A GE Aviation az első kompozit anyagból készült ventilátorlapátokat a GE90-94B típusú hajtóműhöz fejlesztette ki 1995-ben.
Az üzletág az elmúlt évek során folyamatosan tesztelte az új anyagokat és technológiákat. Az angliai ITP hajtóműtesztelő üzemben végzett lapát-tesztek mellett a GE Aviation egy nagynyomású kompresszort is tesztel ebben a hónapban a GE Oil & Gas olaszországi üzemében, Massában.
Az első hajtómű tesztelésére 2016-ban kerül sor, a GE repülő próbapadján pedig várhatóan 2017-ben kezdődik a próbaüzem. A hajtóműre 2018-ban tervez típusengedélyt szerezni a cég.