Kerek évfordulót ünnepel az Embraer, a brazil repülőgépgyár ugyanis ebben a hónapban éppen tíz évvel ezelőtt kezdte meg sugárhajtású regionális gépcsaládjának, a népszerű E-Jetnek a szállításait. Napjainkban pedig már 45 ország 65 légitársaságánál üzemelnek ilyen, a brazil ipar büszkeségének számító sugárhajtású gépek.
Még több varsói járat a LOT légitársasággal
Tíz évvel ezelőtt 2004-ben járunk, amikor március 8-án az Embraer megkezdte új E-Jet típuscsaládjának, annak is az E-170 szériájának átadásait. A jeles mérföldkő ráadásul egy európai légitársasághoz, a lengyel LOT Polish Airlines-hoz kötődik, amely a világon elsőként állította szolgálatba a típust. Első menetrendszerű járatuk március 17-én Varsó és Bécs között közlekedett – ezzel bevezetve a brazil polgári repülőgépgyártás máig legfontosabb gépcsaládját a nemzetközi légiközlekedésbe.
Március 8-a azonban egy másik légitársaságot is beírt a történelembe, mivel az Amerikai Egyesült Államokban működő US Airways is ekkor vette át első E-170 típusát, és vált az indító légitársaságok jeles tagjává.
Az Embraer 1999-ben útjára bocsátott E-Jet programja az egyetlen, amely a 70-130 üléses utasszállító repülőgépek szegmensében négyféle kivitelben állít a légitársaságok rendelkezésére egyazon gépcsaládból választékot.
Nem véletlen hát, hogy annyi üzemeltető találta meg számítását ezzel a típussal, a full service légitársaságoktól, a low-cost modellben működőkön át, egészen a regionális fuvarozókig.
Az elmúlt tíz év folyamán a feltörekvő brazil repülőgépgyártás egyik legfontosabb termékévé vált az E-Jet. A világ 45 országának 65 légitársasága üzemelteti valamelyik E-Jet szériát. A típuscsalád jelentőségét mutatja, hogy az Embraer a 70-130 üléses regionális utasszállító gépek vezető gyártójává nőtte ki magát, piaci részesedése 50%-os.
Túl az ezredik átadáson, négy év múlva pedig már itt az új generáció
A gyár tavaly szeptemberben érte el és ünnepelte az ezredik E-Jet, egy E-175-ös átadását, amelynek üzemeltetője az amerikai Republic Airlines (American Eagle) lett, sőt ugyancsak a 2013-as év hozta el a típuscsaládnak a 10 milliomodik repült órát, amely során mintegy 540 millió utas szállítását tudhatták maguk mögött a forgalomban lévő E-Jetek.
Nincs megállás, a program gőzerővel halad tovább. Az Embraer tavaly júniusban, a párizsi légi szalon nyitónapján jelentette be, hogy megkezdte az új generációs széria, a költséghatékonyságot még magasabb fokra emelő E-Jet E2 család fejlesztését, amely vadonatúj Pratt&Whitney PurePower hajtóművei és továbbfejlesztett fly-by-wire vezérlési-, valamint megújult kabinrendszereivel igyekszik elnyerni az üzemeltetők minél szélesebb körét.
A típusváltozatokat illetően az E190-E2 forgalomba állítása lesz az első, a tervek szerint 2018-ban, az E195-E2 2019-ben és végül a legrövidebb törzsű E175-E2 2020-ban kerülhet a légitársaságokhoz, amiből azonnal kitűnik, hogy a jelenlegi kínálat E170-es modellje nem lesz része az E2 generáció választékának.