Az Arab Emírségekből működő Air Arabia légitársaság flottájába került az Airbus 6000. A320-as típusa. A mérföldkőnek számító gépátadási ünnepségre az Airbus németországi bázisán, Hamburgban került sor. A legelső A320-as annak idején 1988-ban az Air Francé volt, 26 évvel később pedig már a hatezredik példányszámnál tart az európai gyártó, jövőre új generációs változatokkal jelentkező legnépszerűbb gépcsaládja.
Az Airbus is gyorsít, még több A320-as készül
25 éve szállt fel először az Airbus A320-as
Malindo Air a 7500. Boeing 737-es tulajdonosa
A vadonatúj Airbus A320-ast az Air Arabia Sharklet szárnyvégekkel rendelte és vette ünnepélyesen flottájába, mint a közel-keleti és észak-afrikai régió egyik vezető low-cost légitársasága. Az A6-ANW lajstromost viselő keskenytörzsű Airbus különlegességére, miszerint ez az A320-as gépcsalád 6000. példánya egy a törzshátsó oldalára helyezett hatezres embléma is igyekszik felhívni a figyelmet.
Az Air Arabia flottája működési modelljének megfelelően egyetlen típussal, az Airbus A320-assal működik. A 2003-ban alapított, járatait az emírségekbeli Sardzsa városának nemzetközi repülőteréről közlekedtető légitársaság gépparkjának ez a 32. A320-asa, abból pedig a tizenegyedik, amely már Sharklet szárnyvéggel is el van látva.
Az Air Arabia egyébként tavaly februárban a közel-keleti légitársaságok közül elsőként állított szolgálatba az Airbus új, hosszabb útvonalakon akár 4%-os üzemanyag takarékosságot elérni képes szárnyvégi kiegészítőjével szerelt A320-ast (A6-ANO).
A320, az Airbus sikermodellje
A Sharklet azonban csak az egyike azoknak az újításoknak, amelyet az Airbus alkalmaz keskenytörzsű típuscsaládjának hatékonyság növelése érdekében. A 1988-ban bevezetett A320-as korszerű pilótafülke-, és avionikai rendszerei, kétféle választható hajtóműve, jól berendezhető, tágas utastere, mint azt a számok is mutatják nagy sikert hoztak a típuscsalád, és nem mellesleg az egész Airbus gyár számára.
Népszerűségét mi sem jelzi jobban, mint hogy idáig összesen 10241 gépet sikerült értékesíteni. A négyféle kivitelben kínált gépcsalád az Airbus minden eddigi kereskedelmi típusának eladási mutatóit túlszárnyalta. A gyáriak 2014 február végi összesítője szerint ugyanis A330-asból 1313, A340-esből 377, A350-esből 824, míg A380-asból mindössze 324 darabot sikerült mindeddig eladni.
Ennek kapcsán érdemes összehasonlítást tenni a legfőbb konkurenssel, az amerikai Boeing 737-essel, amely mint gépcsalád már 1968 óta van forgalomban és 45 év után tavaly márciusban érte el a 7500. átadást. Az A320-as viszont 26 év alatt már a hatezres számnál tart.
A sikert megkoronázva pedig már úton van a legújabb generáció is, az A320neo, amely újabb, CFM International LEAP-1A, ill. Pratt&Whitney PurePower 1100G hajtóműveivel, alapfelszereltségként kínált Sharkleteivel és megújuló kabinjával törekszik továbbra is fenntartani az A320-as gépcsalád piacvezető szerepét, méghozzá nem is olyan sokára, hiszen az új hajtómű opcióval (new engine option) kínált családot 2015-ben készül forgalomba bocsátani az Airbus. Két évvel korábban, mint a Boeing tervezi az új MAX-család első tagját, a Next Generation 800-as szérián alapuló 737 MAX-8-ast.
Annak érdekében, hogy addig, illetőleg a továbbiakra nézve is biztosított legyen az ellátás, és a megrendelők idejében megkaphassák gépeiket az Airbus üzemei már jelenleg is 42 gépet bocsátanak ki havonta, de 2016-tól először negyvennégyre, majd negyvenhatra készülnek emelni a produktivitási szintet.
Az A320-as típus gyártása a franciaországi Toulouse, valamint a németországi Hamburg mellett a kínai Tiencsinben történik, de már javában építik az első amerikai szerelőüzemet, az Alabama állambeli Mobileban, ahol várhatóan 2015-től indulhat meg a termelés. Toulouse kizárólag A320-asokat gyárt, Hamburg felelős az A318, A319, és A321 szerelésért, míg Tiencsin csak A320/A321-esekre specializálódott.
Magyarország 2012 februárjáig fennálló nemzeti légitársasága, a Malév az 1980-as évek végén a flotta modernizálását szem elé tűzve váltott a szovjet-orosz gyártmányú utasszállító gépekről, és az amerikai Boeing mellett kötelezte el magát. Az első Boeing 737-es, egy 200-as 1988. november 18-án érkezett meg a ferihegyi repülőtérre, és ezt követően a légitársaság keskenytörzsű utasszállító flottája folyamatosan a 737-es típuscsalád modelljeire épült.
2003. január végétől az akkori legkorszerűbb Next Generation megjelenésével a vállalat egészen 2012. február 3-án bekövetkezett leállásáig pedig ez a típus alkotta a magyar flotta gerincét. Az Airbus többször is, különösen a ’90-es években próbálta meggyőzni a Malévet A320-as gépeinek előnyeiről, különböző ajánlatok is születtek, még szélestörzsű típusok vonatkozásában is, de a magyar légitársaság egyértelműen a Boeing mellett tette le a voksát. A Malévnek története során nem volt Airbus típusa.
Más a helyzet a Wizz Air diszkont légitársasággal, amely kezdettől fogva az A320-as típusra épített és lévén, hogy flottájukban magyar lajstromba jegyzett gépek is működnek, a Wizz tekinthető az A320-as magyar légiközlekedésbeli bevezetőjének és mindmáig egyetlen üzemeltetőjének, sőt a vállalatnak tavaly óta a hosszított törzsű A321-es variánsra is van rendelése, amelyek nem kizárt, hogy már a jövő év folyamán megjelennek a gépparkban.