Végrehajtotta szűzrepülését a Cirrus Vision SF50 üzleti repülőgép második prototípusa, mely némileg különbözik az első, főként technológiai demonstrátornak szánt példánytól.

Március 25-én a Cirrus Aircraft örömmel jelentette be, hogy a Cirrus Vision SF50 üzleti repülőgép második prototípusa végrehajtotta szűzrepülését a gyártó minnesotai Duluth-ban található üzemének területéről. A ‘C-Zero’ (C0) névre hallgató példány helyi idő szerint 17 órakor emelkedett a levegőbe, hogy teljesítse a közel egyórás feladatát, mely során az alapvető repülési jellemzőket ellenőrizték. A Mike Stevens, vezető tesztpilóta által irányított hajózószemélyzet elégedetten szállt ki a gépből.

Levegőben a C-Zero. Háttérben a szorgos előd, a V1 (Forrás: Cirrus Aircraft) | © AIRportal.hu

Levegőben a C-Zero. Háttérben a szorgos előd, a V1 (Forrás: Cirrus Aircraft)


A C0 az első azon három prototípus közül, melyek a típusalkalmassági bizonyítvány megszerzéséhez szükséges hatósági berepülési programban részt vesznek. A C1 (‘C-One’) és C2 (‘C-Two’) jelzésű példány még idén csatlakozik a hír főszereplőjéhez, hogy 2015-ig teljesíthessék az előírt tesztprogramot és a Cirrus átadhassa az első sorozatgyártású példányokat.

A Vision SF50-as berepülése nem most kezdődött, 2008-ban egy V1 jelzésű példánnyal kezdték a tesztprogramot, közel 800 repült órányi nyüstölést követően a mérnöki gárda javaslatára a cégvezetés úgy döntött, hogy némileg áttervezik a típust (a V1-es gyakorlatilag technológiai demonstrátori szerepkörben dolgozott), így hozván létre a sorozatgyártású példányokkal már megegyező C-sorozatot. Bár az áttervezett gép kívülről nem különbözik nagyban a V1-től, a jelentősebb változás odabent történt. Némileg módosítottak a szárnytő, valamint a farokrész (többek között a pillangóvezérsíkok) kialakításán, de változott a törzs alakja, a hajtómű bekötése és az erőforrás elhelyezése is, árulta el Todd Simmons, a Cirrus marketingért és eladásért felelős igazgató-helyettese. Mint elmondta, reményeik szerint nem lesz több módosítás és a sorozatgyártású példányok már a C-sorozat gyártószerszámaival készíthetőek el.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Cirrus számos belső kialakítást kínál (Forrás: Cirrus Aircraft) | © AIRportal.hu

A Cirrus számos belső kialakítást kínál (Forrás: Cirrus Aircraft)


A VLJ (nagyon könnyű sugárhajtású repülőgép) kategóriába tartózó Vision SF50 a Cirrus legnagyobb típusa. A szénszál erősítésű kompozitból készített, hermetizált törzsű, hétszemélyes üzleti repülőgép átesési sebessége 61 csomó (110 km/h), a 8.5 kN tolóerejű, Williams FJ-33-5A típusú erőforrás segítségével 300 csomós (556 km/h) utazósebességre képes. A Garmin G3000 avionikával és CAPS™ (Cirrus Airframe Parachute System) mentőernyővel ellátott gép hatótávolsága közel 2200 kilométer.

A Vision SF50-esen egy potom 1.96 millió dolláros árcédula fityeg, értékesítése 2008-ban megkezdődött, eddig több mint 550 vevő csengette ki a 110 ezer dolláros foglalót. Az első megrendelők várhatóan 2015 végén vehetik át a formás üzleti gépüket.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!