Bár a fedélzeti egészségügyi segélykérések miatti járatátirányítások éves szinten a többmillió működtetett járat mindössze egy apró hányadát érintik, magas költséget jelentenek a légitársaságoknak. A légi közlekedés elterjedésével a repülés során bekövetkező orvosi esetek száma is fokozatosan nőtt az elmúlt években.
A nemzetközi forgalmat tekintve a legnagyobb légitársaságként az Emirates hetente 3500-nál is több járatot indít, 2016-ban a felszállások száma meghaladta a 194 ezret.
A tavalyi évben az Emirates több mint 60 egészségügyi vészhelyzet miatti járatátirányítást kezelt.
Egyetlen járatátirányítás – jellegétől függően – 50 ezer és 600 ezer amerikai dollár közötti kiadást jelent az Emirates-nek, amely magába foglalja az üzemanyag-, a fedélzeti ellátás-, a leszállás- és a földi kiszolgálás költségeit, a légi navigációs díjat, az utasok jegyeinek újrafoglalási díját a csatlakozó járatokra is, valamint minden egyéb költséget, amely az utasok és a személyzet ellátásához szükséges.
Adel Al Redha, az Emirates alelnöke és működtetési igazgatója elmondta: „A járatátirányításokból fakadó költségek magasak, de az utasaink biztonsága mindig az első számú prioritásunk. Mivel ezen a téren nincsen nemzetközi szabályozás, a légitársaságok különböző módon kezelik az egészségügyi vészhelyzeteket. Az Emirates minden tevékenységénél az utasok biztonsága a legfontosabb. A fedélzeti egészségügyi segélykérés esetén légiutas-kísérőink az ehhez szükséges képzésnek és a fedélzeti egészségügyi felszerelésnek köszönhetően képesek a helyzet felmérésére és a lehető legjobb kimenetelű megoldás megtalálására.”
Személyzeti képzés, fedélzeti felszerelés, távsegítség
2016-ban az Emirates több mint 23 ezer óra egészségügyi képzést biztosított a légiutas-kísérőknek és a pilótáknak annak érdekében, hogy bármikor készen álljanak az utasok segítésére a fedélzeten.
Az Emirates minden légiutas-kísérője egy, az Egyesült Arab Emirátusok Általános Polgári Légiközlekedési Hatósága által előírt alapképzésen vesz részt, a megszerzett tudás szinten tartására ismétlő kurzusokra jár, valamint további speciális oktatásban részesül a fedélzeti egészségügyi felszerelés használatáról.
Az Emirates légiutas-kísérőinek elméleti és gyakorlati oktatást is magába foglaló egészségügyi képzése felkészít a gyakrabban előforduló helyzetek felismerésére és megoldására, valamint a ritkább, életveszélyes helyzetek kezelésére is megtanít, amikor a gyorsaság létfontosságú.
A képzés témakörei között szerepel többek között az újraélesztés, különböző egészségügyi kondíciók, mint például az asztma, a szívproblémák, a rohamok és az allergiás reakciók, a traumával kapcsolatos tudnivalók és a szülés. A pilóták a kurzusokon például hipoxia, malária, dengue-láz, trauma, újraélesztés és fulladás, valamint foglalkozás-egészségügyi témákban is ismereteket szereznek.
Az Emirates több mint 7 millió dollárt fordított fedélzeti egészségügyi felszerelésekre, amelyek karbantartása további 1.7 millió dollárba kerül évente.
Minden Emirates repülőgépen található sürgősségi orvosi láda, oxigénpalackok, lélegeztető maszkok, defibrillátor, valamint egy nonstop orvosi tanácsadó szolgáltatással összekötött ún. telemedicina egység, amely telekommunikációs csatornán keresztül összeköti a légiutas-kísérőket légi egészségügyi szakértőkkel, akik így azonnal képesek felmérni az utas állapotát.
Helyes döntéshozatal
Az Emirates személyzete átlagban 100 ezer utasonként körülbelül 20 hívást kezdeményez az egészségügyi szakértők felé. A hívások többsége nem végződik járatátirányítással, de a professzionális tanácsadás segíti a légiutas-kísérőket a döntéshozatalban és a megfelelő ellátás nyújtásában, különösen akkor, ha a járaton éppen nem tartózkodnak önkéntes egészségügyi szakemberek.
Az Emirates légi egészségügyi szakértőkből, járattervezőkből és üzemirányítókból álló házon belüli csapata szorosan együttműködve dolgozik az átirányítási protokoll forgatókönyvének kidolgozásán és folyamatos frissítésén – felügyeli a légitársaság globális hálózatát, továbbá figyelemmel kíséri az orvosi gondolkodás, a fedélzeti orvosi technológiák és a képzési technikák fejlődését.
Adel Al Redha hozzátette: „Járatátirányítás esetén a legfontosabb, hogy a lehető leghamarabb ellátást biztosítsunk az érintett utas számára. Az orvosi tanácsadóinkon és az Emirates saját üzemirányítói csapatán keresztül beazonosítjuk az utas ápolása szempontjából azt a legalkalmasabb helyszínt, ahol a reptér az utast és a repülőgépet is megfelelően képes kiszolgálni.
Előfordulhat, hogy a kiválasztott célállomáson magasak az egészségügyi ellátás díjai, ezért minden utas számára javasolt a megfelelő biztosítás megkötése az utazás előtt.”