A német repülésbiztonsági hivatal, a BFU nagyobb elkülönítést javasol, miután egy A380-as légörvényeibe keveredő Bombardier Challenger 604-es üzleti repülőgép pilótái rövid időre elveszítették az irányítást a gép felett. A repülőgép több utasa sérüléseket, a gép pedig szerkezeti károkat szenvedett.

Közzétette a minap a német szövetségi repülésbiztonsági hivatal, a BFU a köztes jelentését egy január elején történt incidensről – írja az aero.de portál. Az eset az Arab-tenger fölött történt, utazómagasságon. Egy A380-as az előírtaknak megfelelően ezer láb (mintegy háromszáz méter) függőleges elkülönítéssel repült el egy ellenirányban érkező Bombardier Challenger 604-es üzleti repülőgép felett.

A Challenger egy perccel azt követően, hogy elhaladt felette az A380-as, hirtelen 42 fokot balra fordult dőlt és 1,6 g terhelés érte. A következő másodpercben a terhelés mínusz 3,2 g értéket mutatott, majd az üzleti gép több fordulatot tett a hossztengelye körül, és több mint kétezer-ötszáz méternyi magasságot veszített.

Forrás: BFU

Az események során az egyik hajtómű rendellenes értékeket jelzett, ezért leállították, de később sikerült újraindítani. A repülőszemélyzet vészhelyzetet jelentett, és Omán fővárosa, Maszkat felé kért kitérőt, ahol később rendben földet is értek.A négy utas közül kettő súlyosan megsebesült, másik kettő és a légiutas-kísérő könnyebben. A BFU által közölt fotókon látszik a megrongálódott kabin, vérnyomokkal az egyik ülésen. A pilótáknak végül sikerült úrrá lenni a helyzeten, bár az egyikük azt nyilatkozta: lerepült róla a fejhallgató, a repülési kézikönyv ide-oda csapódott a fülkében, és oldalak szakadtak ki belőle.

A BFU elsődleges, szemrevételezéses vizsgálata szerint külsérelmi nyom nem látszott a Challengeren, de később a gyártó alaposabb elemzése kimutatta, hogy a szerkezet a túlterhelés következtében visszafordíthatatlan károsodásokat szenvedett, és „nem hozható újra repülőképes állapotba”.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hivatal jelentése, bár még nem határozott meg végleges ajánlásokat, idézi egy munkacsoport jelentését, amely már 2003-ban (az A380-as első forgalomba állása előtt évekkel) „sürgős” intézkedést javasolt. E szerint a nehezebb és könnyebb repülőgépek közötti magassági elkülönítés szabályait át kell dolgozni.

A probléma nem csak az A380-ast érinti tehát, hanem más nagy méretű típusokat is. A jelenlegi elkülönítés szerint utazómagasságon a nagygépek alatt minimum ezer lábbal és mögöttük legalább húsz tengeri mérfölddel kell lenniük a kisebb gépeknek, de a tapasztalatok szerint így is veszélyes légörvények keletkezhetnek előbbiektől.