Beszüntette működését hétfő reggel a Monarch Airlines, minden járatot töröltek, és a jegyértékesítést is leállították. 110 ezer utas rekedt külföldön, őket a hatóság szállítja haza.

Fotó: AIRportal.hu

A BBC híre szerint mintegy 300 ezer foglalást törölt a légitársaság a rendszeréből, a Polgári Légügyi Hatóság (CAA) tájékoztatása szerint mintegy 110 ezer utasa van külföldön a légicégnek, őket a kormány megbízásából a hatóság fogja hazaszállítani a Monarch Airlines csődbiztosainak közreműködésével.

A CAA példa nélkülinek nevezte az esetet, de az utasokat minden további költség nélkül hazahozzák.

Ebben lehetnek kisebb fennakadások, de a hatóság szerint azon utasok nagy többsége, akiknek hétfőn lenne a visszaútjuk, estére otthon lesznek.

A hatóság az utasok hazaszállítására tíz darab Airbus A320-as repülőgépet bérelt a Qatar Airwaystől személyzettel együtt, de egyes hírek szerint a kanadai Air Transattól és több más légitársaságtól (easyJet, Freebird Airlines, HiFly, Titan Airways, Wamos Air) összesen 30 repülőgép érkezik az utasok “mentésére”. A katari repülőgépek hétfőn hajnalban már el is indultak Dohából Nagy Britanniába.

Az Egyesült Királyság ötödik legnagyobb, főként charter és menetrend szerinti üdültető járatok teljesítésével foglalkozó légitársasága hétfőn hajnalban jelentette be működése leállását, amikor egyetlen gépe sem volt a levegőben. Azokat az utasokat, akik már a repülőtéren voltak SMS-ben értesítették arról, hogy leállt a légicég.

Mától a KPMG könyvvizsgáló cég három csődbiztosa irányítja a Monarch légitársaság mellett a csoporthoz tartozó legtöbb utazással és légiközlekedéssel foglalkozó leányvállalatot. A csődeljárás nem terjed ki a Monarch Aircraft Engineering és Monarch Ukraine repülőgépkarbantartó cégekre.

A Monarch Airlines már tavaly is nagyon közel került a csődhöz, mivel az éves járatszervezői engedély (ATOL) kiadásához nem rendelkeztek megfelelő anyagi háttérrel. Ezt akkor még némi késéssel sikerült biztosítani egy tőkeinjekcióval. Idén is ezzel az éves engedéllyel volt a probléma. Ennek hiányában ugyanis a légitársaság nem tud csomagban értékesíteni utazásokat, amely viszont a fő profilja volt. Úgy tűnik mára viszont elfogyott a hitelezők pénze, vagy türelme, az engedélyt így nem kapták meg.

Nem is csoda, a Monarch Airlines a 2016 októberében zárult üzleti évre 330 millió euró veszteséget jelentett, míg egy évvel korábban még szolid, 30 millió eurós nyereséget termelt. A fő ok a bevételek drasztikus csökkenése volt – írja a BBC.

Blair Nimmo, a KPMG egyik tanácsadója a brit közszolgálati médiának azt mondta, a légitársaság csődjét a rövidtávú hálózaton tapasztalható nyomott jegyárak okozták, és hozzájárultak az emelkedő kerozinköltségek, és a földi kiszolgálás emelkedő díja is, mindkettő a font értéktelenedése miatt állt be.

A Monarch Airlines nem régen még a KPMG-vel dolgozott együtt azon, hogy valahogy beszálljon a hosszútávú járatok üzemeltetésébe, úgy tűnik, ott kisebb árversenyt érzékeltek. Ehhez a long hul-low cost specialistával, a Norwegiannel álltak volna össze, így a brit piacon is meglett volna a norvégok lefedettsége. Úgy tűnik, az üzletből már nem lesz semmi.

Az 1967-ben alapított Monarch Airlines lutoni bázissal működött, három éve csökkenő, 5-6 millió körüli utasszámot produkált. A társaság 35 darab Airbus A320-as családba tartozó repülőgépet (10 db A320, 25 db A321) üzemeltetett és egy darab Boeing 737-est. A légitársaság 35 darab új generációs Boeing 737 MAX 8 repülőgépre rendelkezett kötelező érvényű megrendeléssel.

MEGOSZTÁS