Nagy-Britannia unióból való kilépése miatt osztrák üzemelési engedély megszerzésén dolgozik a brit Easyjet. A londoni székhelyű fapados légitársaság ezzel a harmadik leányvállalatát hozza létre a brit és a svájci után. A kontinensen működő bázisain lévő száz repülőgép és mintegy négyezer munkavállaló tartozik majd a leendő Easyjet Europe alá.
Elkészült az easyJet első A320neo repülőgépe
A korábbi pletykáknak megfelelően Ausztriában folyamodott üzemelési engedélyhez a brit Easyjet, a Brexit körüli bizonytalanság miatt – közölte a fapados légitársaság pénteken az aero.de portál szerint.
Mint ismert, Nagy-Britannia unióból való távozása miatt kérdéses, hogy a légiközlekedésnek mi lesz a jövője, ha az ország kilépése megtörténik a közös piacból, és esetleg elvész annak a lehetősége, hogy bármely uniós légitársaság bárhová indíthat járatokat az EU területén.
Az Easyjet Europe nevű, leendő ausztriai leányvállalat a londoni székhelyű és az ottani tőzsdén jegyzett Easyjet Plc. tulajdona lesz, de saját, uniós üzemelési engedélyei lesznek. Ennek azért látják szükségét, hogyha kedvezőtlenül alakulnak a Brexit-tárgyalások, akkor is megtarthassák az uniós repülési jogokat.
Az Easyjet Nagy-Britannián kívüli európai bázisain jelenleg állomásozó mintegy száz repülőgép és nagyjából négyezer dolgozó tartozik majd az Ausztriában bejegyzett légitársasághoz, ezek státusa változatlan marad.
Az osztrák AOC-t (air operator certificate) a közeljövőben kaphatja meg az Easyjet Europe, a folyamatot ez év elején indította meg a vállalat. Korábban, a pletykákban portugáliai, írországi, vagy ciprusi leánycég alapítása szerepelt többek között, végül Ausztria mellett döntött a légitársaság.
Ezt azzal indokolták, mert jó tapasztalatokat szereztek az osztrák hatóságokkal folytatott tárgyalásokon, és mert a légitársaságnak az „állam minősége” volt fontos, nem pedig az, hogy hol kap nagyobb adókedvezményt például.
Az osztrák cég megalapítását üdvözölte az infrastruktúráért felelős miniszter, Jörg Leichtfried és a kancellár, Christian Kern is, hangsúlyozva, hogy a döntésben szerepet játszhatott Ausztria profi és szolgáltatás orientált hozzáállása.
Az Easyjet a portál összefoglalója szerint nagyjából 78 millió utast szállít évente, ennek fele származik a Nagy-Britannián kívüli uniós országokból.
A svájci leányvállalat – amelyre azért van szükség, mert az alpesi ország nem uniós tag, hanem különleges szerződésekkel kapcsolódik a közös piachoz – mintegy huszonöt repülőgépet és 950 dolgozót foglalkoztat.
Nagy-Britanniában nagyjából száznegyven repülőt és hatezer dolgozót alkalmaz a vállalat, ezen kívül van tehát az a kontinensen állomásozó száz gép és négyezer munkavállaló, amely az alapja lesz az osztrák leánycégnek.