Több nagy európai légitársasághoz hasonlóan az Austrian is kivonta idén flottájából a régebbi gyártású regionális repülőgépeit. A holland gyártmányú Fokker 70 illetve 100 géptípusokat Embraerek váltják az osztrák légitársaság flottájában. A hivatalos búcsúztatót ma tartották a schwechati nemzetközi repülőtéren. Ifj. Kotulyák Tamás beszámolója.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás

A légitársaság teljes Fokker állománya (csak a jeteket számítva) összesen 28 gépből állt, 15 darab kisebb 70-es, és 13 darab 100-as alkotta.

Ezek közül a 70-eseket már a nyár folyamán teljesen kivezette az osztrák légicég, és helyettesítette az újonnan az érkező, Embraer 195-ös gépekkel. A brazil gyártású gépek mintegy 18 százalékkal kevesebbet fogyasztanak 1 ülésre vetítve, mint a holland elődeik.

Miután az ősz folyamán az Embraer flotta teljessé vált, időszerű lett a 100-as változat kivonása is, mely folyamat hivatalosan ma zárult le a nyilvánosság előtt.

Az utolsó aktív Fokker 100-as az OE-LVE lajstromjelű, közel 24 éves gép. Nyár végén – a típus iránti tisztelgés gyanánt – különleges, „Austrian says goodbye to Fokker 1988-2017” feliratú matricát kapott a bal oldalára. A hivatalos búcsúztató sem maradhatott el, ezt néhány szerencsés spotter és újságíró a közelről is megtekinthette.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás

Ma, 10:20-kor a gép a schwechati nemzetközi repülőtér F01-es számú kapujától indulva, szakadó esőben – a fotósok legnagyobb bánatára – fedélzetén 50 kisorsolttal a „Bécsi repülőtéri Baráti Körből” tett egy kört Ausztria nyugati része felett, majd visszatért Bécsbe.

A futópályáról legurulva a kapitány egy „Fokker” feliratú és egy Austrian Airlines logós zászlót tett ki a gép ablakába, majd a karbantartó hangárok elé gurult. Itt újságírók, fotósok, és még néhány reptéri dolgozó várta. Kiszállítás után a géphez odaengedtek mindenkit, fotózni, utoljára megnézni, azonban a fedélzetre itt már nem engedtek fel senkit. Ezután a hivatalos búcsú véget ért.

Egyes információk szerint a gép várhatóan december végéig a légitársaság flottájában marad, mint tartalék gép.

Szükség esetén Bécsből Kisinyovba, illetve Genfbe teljesíthet majd 1-1 járatot az elkövetkezendő hónapban.

A kivonást követően a repülőgépet várhatóan – többi társához hasonlóan – Pozsonyban alakítják át a jövőbeli ausztrál üzemeltető számára.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás