Kiszáll a NATO közös légi szállítási programjából az orosz Volga-Dneper Airlines, amely eddig évente 1400 órában szállította az észak-atlanti szövetség egységeit és eszközeit.

Fotó: AIRportal.hu

Kivonja repülőgépeit a NATO Stratégiai Légi Szállítási Együttműködéséből (SALIS) az orosz székhelyű Volga-Dneper Airlines Group.

A cégcsoport azután döntött a kivonulás mellett, hogy Oroszország és a nyugati hatalmak között kiéleződött a viszony a szíriai helyzethez kapcsolódóan.

A Volga-Dneper 2006 óta állomásoztat hat darab Antonov An-124-100 Ruslan típusú nehéz teherszállító repülőgépet Lipcsében, amelyek amellett, hogy a cég polgári megrendeléseit elégítették ki, évente 1400 repülési órában a NATO katonai eszközeit, és humanitárius segélyeket szállítottak a krízishelyzettel sújtott térségekbe.

Ez az óraszám hatalmas kapacitást jelentett, a cégcsoport végezte a SALIS keretében végrehajtott szállítási feladatok majdnem kétharmadát.

A kilépéssel a NATO tagországai évi 2300 óra helyett mindössze 900 órában szállíttathatnak külső cégekkel.

Még ennél is nagyobb gondot okoz, hogy mivel egyetlen nyugati vállalat sem üzemeltet An-124-eseket, így az együttműködésben sem marad több a típusból.

Ez pedig több helyen gondokat okoz majd a szállítmányok ki-és berakodásánál, ugyanis amíg Ruslan rendelkezik saját, hidraulikus úton működtetett rakodó rendszerrel, hasonló berendezés csak az amerikai Lockheed C-5 Galaxy gépeken található, de annak terhelhetősége jóval kisebb.

Ennek következményeként pedig az eddig viszonylag gyér infrastruktúrával rendelkező reptereken is könnyen rakodható nehéz szállítmányok célba juttatása nagymértékben megnehezedik majd.

Különböző okok a döntés hátterében

A hivatalos közlés szerint a cég döntésében az is szerepet játszott, hogy a jövőben inkább a civil-és kereskedelmi megrendelésekre szeretnék helyezni a hangsúlyt és felhasználni a rendelkezésre álló kapacitást.

Emellett a szíriai helyzet miatt 2017-ben, az USA és az Európai Unió által Észak-Koreával, Iránnal és Oroszországgal szemben bevezetett szankciókat is indokként említették.

Közelebbről megnézve azonban a cég tevékenykedését lehetséges, hogy taktikai döntésről van szó, amely csak ideiglenes. Alexey Isaikin, a Volga-Dneper csoport főnöke ugyanis nemrégiben megbízta Ulrich Ogiermannt, a Qatar Airways korábbi szállítmányozásért felelős vezetőjét, hogy készítse elő és adja be a német légi üzemeltetői engedélyre (AOC) vonatkozó kérelmet.

Amennyiben a Luftfahrt-Bundesamt ezt jóváhagyja, a cég néhány An-124-ese hamarosan német lajstrommal, lipcsei bázissal üzemelhet tovább, és ismét adhat némi kapacitást SALIS program számára.

A német leányvállalat alapítása ugyanakkor további előnyökkel is járna az orosz cégcsoport számára, mert így ki tudnának bújni az Ukrajna által bevezetett repülőgépalkatrész-embargó alól, biztosítva a Ruslanok karbantartási hátterét.