Mégis állami támogatásra szorulhat a Qatar Airways, ha a környező országok hosszútávon is fenntartják az országgal és a légitársasággal szembeni korlátozó intézkedéseket.

Akbar Al Baker erről a Reuters TV-nek nyilatkozva beszélt. Szűkszavúan csak annyit mondott, hogy ha hosszútávon sem oldják fel az egyébként vitatott blokádot a környező arab országok, akkor a légitársaság fő tulajdonosának – a katari államnak – tőkeinjekciót kell végrehajtania. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy erre nem az “előre látható jövőben” kerülhet sor.

A vezérigazgató emellett ismét aláhúzta, hogy a blokád miatt a Qatar Airways jelentős veszteséget fog jelenteni a 2018. március 31-ével végződő pénzügyi évre, de ennek mértékét egyelőre nem részletezte.

Az Egyesült Államok három nagy légitársasága korábban folyamatosan azzal vádolta a Qatar Airways-t, hogy tiltott és bujtatott állami támogatásban részesül, ahogy a másik két arab társaság, az Emirates és az Etihad is. Az arabok ugyanakkor tagadták ezeket a vádakat és ugyanezekkel gyanúsították meg az American Airlines-t, a Unitedet és a Delta Air Lines-t.

A Qatar Airways új Airbus A350-1000-es repülőgépe Toulouse-ban. Forrás: Airbus

A háború azonban úgy tűnik, hogy csendesedik, hiszen a Qatar Airways januárban megállapodott az amerikai hatóságokkal, hogy átláthatóbban fog üzemelni: egy éven belül olyan könyvelési eljárásokat vezet be, amelyek elismertek az egész világon, minden évben közzéteszi üzleti jelentését és auditált eredményeit. Emellett vállalták, hogy nem gyakorolják amerikai járatok esetében az ötödik szabadságjogot, vagyis nem fognak harmadik országokból jártokat üzemeltetni az Egyesült Államokba.

A becslések szerint Katar állam az elmúlt 10 évben mintegy 17 milliárd dollárt adott légitársaságának, ez az, ami nem tetszett az amerikaiaknak, mondván, a tiltott állami támogatás versenytorzító hatású.