A hesseni kormányzat nem hagyta jóvá a frankfurti repülőtér új kedvezményeinek eredeti tervét, de több elemét megtartotta. A jövő évtől érvénybe lépő szabályozás szerint az a légitársaság kap emelkedő, sávos mértékű engedményt, amely utasszám-emelkedést tud elérni egy-egy útvonalon.

A korábban éles kritikákat kiváltó terv, amely szerint a Frankfurti Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője az újonnan megjelenő légitársaságoknak jelentős kedvezményt adott volna, nem ment át az illetékes Hessen tartomány kormányzatán. Az aero.de cikke arról ír, hogy ugyanakkor a benyújtott javaslat több elemét megtartották.

A Fraport azonban nem adhat kedvezményt pusztán arra, ha egy új légitársaság megjelenik a repülőtéren.

A hesseni közlekedési minisztériumhoz benyújtott kedvezményrendszer véglegesített változatában viszont szerepel az, hogy az európai járatok esetében utasonként 2 és 14 euró közötti kedvezményt kap az a légitársaság, amely utasszám-emelkedést ér el az adott útvonalon.

Az eredetileg tervezett küszöböt, amely 5 százalékos növekmény lett volna, a tárca 3 százalékban határozta meg.

A németországi belföldi járatokra ez a rendszer nem vonatkozik, azokat nem támogatják. A legmagasabb kedvezményszinthez 20 százalékos bővülést kell elérnie egy légitársaságnak.

Új utasokat csalogatna a frankfurti reptérüzemeltető a kedvezményrendszerrel (Fotó: Fraport) | © AIRportal.hu

Új utasokat csalogatna a frankfurti reptérüzemeltető a kedvezményrendszerrel (Fotó: Fraport)

A további elemek közé tartozik például a zajkibocsátási ráta: a leghalkabb repülőgépekkel közlekedő cégek így további díjkedvezményt élvezhetnek.

Emellett akkor is kevesebbet kell fizetnie egy légitársaságnak, ha a műholdas megközelítési rendszert, a GBAS-t alkalmazza.

A 2017 elején bevezetendő új rendszer tervét korábban élesen kritizálta a Lufthansa, mivel a Ryanair jövő tavasszal belép a frankfurti fő légikikötőbe, és a hírek szerint jelentős kedvezményt kapott volna a reptérüzemeltetőtől.

Minderre azért lát szükséget a Fraport, mert jó ideje stagnál az utasforgalom Frankfurtban, elképzelhető, hogy az idén kevesebb utasuk lesz, mint tavaly. Ilyen eset évek óta nem fordult elő.

A hesseni közlekedési miniszter, a Zöldek párthoz tartozó Tarek Al-Wazir most azt nyilatkozta, hogy a benyújtott javaslat bizonyos elemeit jogi okokból kellett megváltoztatni. Így az eredetileg tervezett „Ryanair-kedvezmény”, tehát az újonnan megjelenő, vagy korábban marginális szerepet vállaló, de bővülő légitársaságoknak pusztán ezért járó árcsökkentés is tárgytalan a továbbiakban – tette hozzá.

A Fraport a jóváhagyás után azt közölte, elégedett a döntéssel. Az új keretek az üzemeltető szerint a bevételek 1,9 százalékos növekedését is megteremtik, ezt főleg a zajdíjakat érintő résszel érik el majd.

Azonban a Lufthansa ezt az új, jóváhagyott kedvezményrendszert is kritizálja. Szerintük az emelkedő díjakat csak nagy növekedéssel ellensúlyozhatnák, és úgy vélik, az új szabályozás diszkriminatív.

Sorakoznak a Lufthansa gépei Frankfurtban (Fotó: Fraport) | © AIRportal.hu

Sorakoznak a Lufthansa gépei Frankfurtban (Fotó: Fraport)

A légitársaság öt új célállomást vesz fel a jövő nyári menetrendjébe Frankurtban, és szerintük képtelenség, hogy két cég, amely ugyanazt az útvonalat repülő, eltérő díjazást fizessen – mondta Harry Hohmeister, a Lufthansa vezetőségének tagja.

Amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, nemrég a Ryanair bejelentette, hogy két repülőgépet állomásoztat jövő tavasztól Frankfurtban, és számos nyaralóhelyre – spanyol és portugál városokba – jár majd, de azt tervezi, hogy később bővíti is majd a kínálatát.

Nem sokkal ezután a Lufthansa-holding jelentette be, hogy valószínűleg a fapados leánycégük, a Eurowings is megjelenik a jövőben a frankfurti reptéren. Hangsúlyozták, hogy bár eddig távol tartották a két nagy német központjuktól a légitársaságot, az utasigények miatt változtatnak álláspontjukon, nem pedig a konkurencia megjelenése az ok (ismert, Münchenben a Transavia jelent meg, később pedig kiderült, hogy a Eurowings is bázist nyit ott).