Új terminálra lesz szüksége az amszterdami repülőtérnek 2035-ig, ha versenyben akar maradni a legnagyobb európai repülőterek mezőnyében.
A Dutch News hírportál írása szerint a schipholi repülőtérnek 60 százalékos kapacitásbővítésre lenne szüksége 2035-ig, ezt pedig csak egy új terminál építésével lehetne megoldani, a bekerüli költségek több milliárd euróra rúghatnak.
Ennek segítségével az éves utasszám a mostani 70 millióról 120 millióra, a gépmozgások száma pedig 800 ezerrel emelkedne éves szinten. Mindez a Telegraaf holland lap felméréséből derült ki.
A kutatás lényege az volt, hogy felmérjék, mekkora kihívásoknak néz elébe a holland légikikötő, az eredmények pedig azt mutatják, hogy komoly döntéseket kell meghozni, ha Hollandia meg akarja tartani pozícióját a nemzetközi utasforgalomban és kereskedelemben. Ehhez ugyanis Schiphol rendkívül nagy mértékben járul hozzá, a repülőtér fejlesztése ezért kiemelt prioritást kell, hogy élvezzen.
Walter Visser, az Emirates korábbi munkatársa, légügyi szakértő a holland lapnak azt mondta, a repülőtérnek egy stratégiát is el kell fogadnia, amelynek keretében végrehajthatóak a fejlesztési lépések 2020-tól. Emellett felvetette, hogy a kormánynak nem szabadna plusz adót beszednie a repülőtértől, amelyet később a fejlesztésekre fordítana.
„A reptér nem fejőstehén, Schiphol a holland nemzetgazdaság motorja, elég bevételt generál így is” – hangsúlyozta Visser.
Joris Melkert, a Delfti Műszaki Egyetem szakértője is amellett foglalt állást, hogy a régi terminál bővítése nem elégséges, új épületre van szükség, a reptér környezet terhelése pedig az újabb, hatékonyabb és halkabb gépek miatt nem lehet probléma.
A repülőtér jelenlegi tervei között 6 milliárd eurós beruházás szerepel, amellyel 600 ezerrel növelnék a gépmozgások számát, de szakértők szerint 10 milliárd euró is kevés lehet a teljes projektre.