Az amszterdami fellebbviteli bíróság pénteki döntése szerint a holland kormány mégis lecsökkentheti az éves gépmozgások számát Schipholon, a reptérüzemeltető elfogadja a döntést, a KLM csalódottságának adott hangot.

A friss ítélet értelmében a holland kormány a korábbi tervének megfelelően jelentősen visszavághatja a Schiphol repülőtéren végrehajtott le- és felszállásokra (gépmozgásokra) vonatkozó éves limitet.

A holland kormány még 2022 június végén tett arra javaslatot, hogy a jelenlegi 500 000-ről 2023 novemberétől éves szinten 460 000-re korlátozzák a le- és felszállások számát a Schiphol repülőtéren, aztán 2024-től még tovább, évi 440 000-re, annak érdekében, hogy csökkentsék az amszterdami légikikötő környezetében élők zajterhelését.

Forrás: Schiphol Airport

A KLM több másik légitársasággal közösen gyorsított eljárásban, bíróságon támadta meg idén tavasszal az általuk egyoldalúnak és politikainak nevezett kormányzati döntést, amely szerintük nem veszi figyelembe a zajcsökkentésre irányuló alternatív és működőképes megoldásokat.

Április 5-én egy holland bíróság a légitársaságok keresetének adott igazat, de a kormány fellebbezett, ebben az ügyben döntött most az amszterdami fellebbviteli bíróság a kabinet javára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az állami tulajdonú Royal Schiphol Group közleményében jelezte, hogy elfogadja a döntést, egyúttal azt szorgalmazza, hogy az állam két hónapon belül határozza meg a korlátokat, annak érdekében, hogy a 2024-es nyári menetrendre megtervezhetőek legyenek a kapacitások. Az üzemeltető leszögezi, hogy a lehető leghamarabb be kell vezetni egy új repülőtéri forgalmi rendet, minden érintett fél számára egyértelmű és végrehajtható környezetvédelmi korlátokkal.

Forrás: Schiphol Airport

Áprilisban egyébként az amszterdami repülőtér egy markáns környezetvédelmi és zajcsökkentési stratégiával rukkolt elő, amelyben az éjszakai órákra a légikikötő teljes zárását, valamint a nagyobb zajkibocsátású típusok forgalmának korlátozását és a magángépek teljes kitiltását javasolta, emellett az üzemeltető feladta az újabb futópálya építésére vonatkozó terveit. Az üzemeltető mostani közlése szerint folytatják ennek a tervnek a kidolgozását.

A KLM reakciójában csalódottságát fejezte ki a bíróság döntésével kapcsolatban, és hozzátette, hogy jelenleg nem világos, az ítéletet mikor és milyen módon hajtják végre, és mit jelent ez a schipholi légiforgalom számára.

A holland légitársaság még június közepén egy három elemből álló javaslatcsomagot nyújtott be a holland infrastrukturális és vízügyi minisztériumnak, amely alternatív megoldásokat kínál a járatok számának korlátozásával szemben.