A Schiphol repülőtér környékén élőket terhelő zaj mérséklésére három elemből álló javaslatcsomagot nyújtott be a holland infrastrukturális és vízügyi minisztériumnak a KLM-csoport, alternatívát kínálva a járatok számának korlátozásával szemben.

A holland kormány javaslata szerint egész nap 20 százalékkal, éjszaka pedig 15 százalékkal kellene csökkenteni a zajterhelést az amszterdami légikikötőben, ezt a járatok számának visszavágásával érné el mihamarabb az illetékes minisztérium.

A KLM álláspontja szerint a terv számos hátulütője mellett figyelmen kívül hagyja a drasztikus járatcsökkentés negatív gazdasági hatásait, valamint nem a megújulás és a javulás irányába tesz lépéseket.

A légicég a járatok megszüntetését rövid távú megoldásnak tartja, helyette három elemből álló javaslatcsomagot dolgozott ki, amellyel 2024-re 18 százalékkal csökkenthető az éjszakai zajterhelés, 2026-ra pedig 20 százalékkal kevesebb embert érhet majd a napközbeni zajterhelés.

Elsőként a KLM szorgalmazza az új, csendesebb és hatékonyabb repülőgépekbe történő beruházást, amelyre a csoport az elkövetkező években 6-7 milliárd eurót fordít. Az új generációs repülőgépek átlagosan 50 százalékkal csendesebbek a korábbiaknál.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Emellett a légicég felhívja a figyelmet kutatásaira a csendesebb működést biztosító, intelligensebb megközelítési és emelkedési eljárásokról, amelyek bevezetése a többi légitársaság, a repülőtér-üzemeltető és a légiforgalmi irányításért felelős LVNL együttműködésében hozzájárulhat a zajvédelmi célok eléréséhez.

Forrás: KLM

Harmadik elemként a KLM-csoport felajánlja, hogy a menetrend áttervezésével az éjszaka érkező és induló járatokon a legcsendesebb repülőgépeiket használnák. A hatóságok a többi légitársaságot a hangosabb repülőgépek után fizetendő magasabb repülőtéri díjakkal ösztönözhetnék a zajterhelés csökkentésére – teszik hozzá.

A KLM közlése szerint az éjszakai időszakra vonatkozó zajcsökkentési célokat 2024-től el fogják érni, három éven belül pedig teljesíteni tudják az egész napra vonatkozó célkitűzést is, a felvázolt háromelemű terv pedig az ezt követő években a minisztériumi javaslatnál jelentősebb mértékű zajcsökkenést eredményezne.

Amint korábban beszámoltunk róla, a holland kormány javaslata 2023 novemberétől éves szinten 460 000-re csökkentette volna a le- és felszállások számát a Schiphol repülőtéren, a jelenlegi 500 000-ről, aztán 2024-től még tovább, évi 440 000-re. A KLM több másik légitársasággal közösen gyorsított eljárásban, bíróságon támadta meg a kormányzat általuk egyoldalúnak és politikainak nevezett döntését, amely szerintük nem veszi figyelembe a zajcsökkentésre irányuló alternatív és működőképes megoldásokat. Április 5-én egy holland bíróság a légitársaságok keresetének adott igazat, de a kormányzat fellebbezett.

Áprilisban az amszterdami repülőtér egy markáns környezetvédelmi és zajcsökkentési stratégiával rukkolt elő, amelyben az éjszakai órákban a légikikötő teljes zárását, a nagyobb zajkibocsátású típusok forgalmának korlátozását, valamint a magángépek teljes kitiltását javasolta, emellett az üzemeltető feladta az újabb futópálya építésére vonatkozó terveit.