A járvány előtti 2019-es év forgalmánál 11 százalékkal alacsonyabb korlátot vezet be a holland kormány az amszterdami Schiphol légikikötőben. A zajszennyezés és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében novembertől évi 440 ezerben maximálnák a fel- és leszállások számát. A környezetvédők üdvözölték a lépést, a légitársaságok és szakmai szervezetek viszont megdöbbenésüknek adtak hangot.

Mark Harbers holland infrastruktúráért felelős miniszter indoklása szerint a lépés célja “a jól működő nemzetközi repülőtér, az üzleti klíma, valamint a jobb és egészségesebb lakókörnyezet érdekei közötti egyensúly helyreállítása”. A kormány álláspontja szerint Schiphol az új korlát mellett is megőrizheti útvonalhálózatát.

A döntést azt követően hozták meg, hogy környezetvédelmi aktivisták és a baloldali ellenzék támadta az egyébként állami többségi tulajdonban álló repülőteret az üvegházhatást okozó gáz- és nitrogén-oxid-kibocsátása miatt – számolt be a Reuters.

A repülőtéren gyűjtő-elosztó központot üzemeltető KLM reakciójában kiemelte, hogy a lépés drámai következményekkel jár a légitársaságra és Hollandia légi összeköttetéseire nézve, miközben a cég hatalmas erőfeszítéseket tesz a károsanyag-kibocsátása csökkentéséért.

Hozzátették, hogy az évi 440 ezres limit a korábban prognosztizált 540 ezer gépmozgáshoz képest több mint 20 százalékos vágást jelent, a döntést pedig előzetes mérlegelés és megfelelő egyeztetés nélkül hozta meg a kormány, a KLM a pénteki bejelentésen kívül semmilyen hivatalos értesítést nem kapott.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A döntés következményeként a légitársaság kénytelen lesz útvonalakat bezárni, járatszámokat csökkenteni, leállítani a kisebb kapacitású gépeit, a forgalmasabb útvonalakon pedig nagyobb gépeket használni.

Fotó: AIRportal.hu

Ezzel romlanak az átszállási lehetőségek és végső soron a repülőtér versenyképessége, központi gyűjtő-elosztó szerepe is.

Az állami többségi tulajdonban lévő reptérüzemeltető közölte, hogy a bejelentés nagy bizonytalanságot okozott az iparág szereplői között, ezért a légitársaságokkal közösen konzultációt kezdeményeznek a kormánnyal arról, hogy jól átgondolt stratégia mentén érjék el Schiphol csendesebbé és zöldebbé alakulását.

A holland kormány döntésén kifakadt a IATA vezetője is, Willie Walsh szerint a döntést nem tényadatokra alapozták, sokkoló csapást jelent a légiközlekedésre, a munkahelyekre és a gazdaságra is. Arra emlékeztetett, hogy mindez azután történik, hogy az ország megháromszorozta az utasadót, valamint a repülőtéri díjak 37 százalékkal emelkedtek.

Hollandiában hosszú ideje téma, hogy a cargo-forgalom korlátozása mellett a szabadidős és egyes fapados járatokat Schipholról egy másik repülőtérre helyezzék át. Erre az Amszterdamtól északra fekvő Lelystad repteret szemelték ki, de ennek alkalmassá tételéhez jelentős fejlesztések szükségesek, amiről 2024 nyara előtt viszont nem hoz döntést a kormány.