Az EBACE 2019 szakkiállításon a Dassault bemutatta a Falcon üzleti repülőgépcsalád legújabb tagja, a Falcon 6X életnagyságú törzsmakettjét. A típus várhatóan 2022-ben állhat forgalomba, a hajtóművek tesztelése már zajlik a Pratt&Whitney-nél. 

Látványterv a Falcon 6X-ről (Forrás: Dassault Aviation)

A francia repülőgépgyártó még a 2018-as EBACE-en, számítógépes modellen mutatta meg, milyen lesz a legújabb generációs gépének belső tere, a törzs makettjét pedig tavaly októberben, fél évvel a program hivatalos indítása után leplezték le az NBAA kiállításon.

Az újabb üzleti gépes seregszemlén a látogatók már a majdani gépekével teljesen megegyező, felszerelt, minden funkciót bemutató demonstrátort tekinthettek meg és próbálhattak ki.

A kéthajtóművesre tervezett Falcon 6X a kategóriájában a legszélesebb és legmagasabb, 2,6 méterszer 1,98 méteres belső törzskeresztmetszettel rendelkezik majd
– ugyanakkorával, mint a legfőbb vetélytársnak számító Gulfstream G650.

A bemutatott konfigurációban maximálisan 14 utas befogadására alkalmas kabinban négyzónás digitális klímaberendezés kap helyet, a kabinnyomás pedig 12 500 méteres repülési magasság esetén 1190, míg 15 500 méteren 1830 méternek felel majd meg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A jelenlegi csúcsmodellel, a Falcon 8X-szel megegyező, 49 decibelesre tervezett alapzajszintnek köszönhetően a hosszabb utak kevésbé lesznek megterhelők a fedélzeten tartózkodók számára.

A 6X hajtóművét már tesztelik

A típus létrehozásához és az elvárt paraméterek teljesítéséhez kulcsfontosságú az új generációs hajtómű. A PW812D erőforrásokat a 2017-ben aláírt megállapodás szerint a Pratt&Whitney Canada szállítja.

A tesztelés már zajlik a hajtóműgyártónál, összesen öt proto-példánnyal, mivel a legkisebb csúszás sem engedhető meg, ha tartani szeretnék a 2022-es forgalomba állítási céldátumot – számolt be az Aviationweek.

Az 58-62 kilonewton teljesítményű PW800 hajtóműcsaládot az új generációs kereskedelmi típusokhoz kifejlesztett, GTF-rendszerű, azaz áttételes erőforrás alapjain fejlesztette ki a Pratt, kifejezetten a kisebb gépek számára. Ám ez nem rendelkezik a kezdetekben problémásnak bizonyult, a külső turbinafokozatok fordulatszámát mindig optimális értéken tartani hivatott áttétel-rendszerrel. Az alapjuk, ezáltal az égéstér kialakítása hasonló, tehát még így is jóval gazdaságosabb, mint előző generációs társaik.

A Falcon 6X-re szánt PW812D verzió a demonstrációs és fejlesztési program részeként már közel 2000 órát töltött a levegőben a gyártó Boeing 747SP-n alapuló tesztgépén, és a tervek szerint idén a végleges konfigurációjában is a levegőbe emelkedik.

Ugyanakkor a Gulfstream G500-ason dolgozó testvértípusnak, és a kereskedelmi gépekre szánt változatoknak köszönhetően a Pratt&Whitney-nek már közel 13.000 órányi tesztelési tapasztalata van, ami jelentős könnyítés a mostani engedélyeztetési procedúra során.