A mallorcai székhelyű Air Europa a spanyol légitársaságok történetében az eddigi legnagyobb összegű szélestörzsű Boeing géprendelést valósította meg, amikor összesen 14 darab 787-9-es Dreamlinerre szerződött 3,6 milliárd dollár értékben. Az Air Europa ezzel nemcsak a 787-8-as, hanem a 6 méterrel hosszabb törzsű 787-9-es indító légitársasága is lesz az Ibériai-félszigeten. A Boeing 2016-ban kezdi a Dreamliner szállításokat, de már hamarabb is lesz a flottának 787-ese.
Air Europa és Boeing közös ünnep Mallorcán
Nyolc A330-200-as érkezik az Iberiához
Törzshossz: 63 méter
Szárnyfesztáv: 60 méter
Magasság: 17 méter
Utaskapacitás: 280 fő (16%-kal több, mint a 787-8-asé)
Hajtómű: 2db General Electric GEnx-1B, vagy Rolls-Royce Trent 1000
Hatótáv: 8300 tengeri mérföld (15372 km)
Utazósebesség: 0.85 Mach
Maximális felszállósúly: 252 tonna
Aktuális listaár: 257.1 millió USD/db
Első felszállás: 2013. szeptember 17.
Típusengedély megszerzése: 2014. június 13.
Első átadás: 2014. június 30.
Az Air Europa indít. Más spanyol, és portugál légitársaság sem rendelt még ugyanis az amerikai gyártó kompozit generációt képviselő szélestörzsűjéből. A két legjelentősebb szereplőt, a nemzeti légitársaságokat tekintve, mind az Iberia, mind a TAP Portugal Airbus-üzemeltetők, így náluk szinte esélytelen is a Boeing 787-es megjelenése.
Ellenben a hagyományosan Boeing-párti Air Europa, amely a hosszú távú járatait jelenleg ugyan az Airbus A330-as család típusaival (A330-200/-300) közlekedteti, éppen azért döntött a Dreamliner mellett, hogy az amerikai gyártó gépeivel egységesítse flottáját. A társaság flottatörténetében számos Boeing szerepel: korábban a 737-es Classic, a 757-es és 767-es típusokat is üzemeltette az Air Europa. Napjainkban pedig már Next Generation 737-800-asok teljesítenek rendszeres szolgálatot, amelyekhez csatlakoznak majd a 787-esek.
A korábban leadottakkal együtt az Air Europának immáron összesen 22 darab Boeing 787-esre van érvényes rendelése, amelyből 8 darab szól a 787-8-asra és 14 darab a 787-9-esre, de nemcsak a 787-es, hanem a 737-es gyártósoroknak is van még feladata az Air Europa viszonylatában, ugyanis a légitársaságnak a meglévő 20 darab 737-800-asa mellé további 10 gép fog még érkezni.
2016-ban kezdődnek a szállítások, de már előtte is lesz a flottának Dreamlinere
A Boeinggel kötött megállapodás értelmében az Air Europa 2016-ban kapja meg az első vadonatúj 787-esét, miután a szállítások folyamatosak lesznek, de a flotta már ezt megelőzően is rendelkezni fog a típussal. Az Air Europa tavaly decemberben a lengyel légitársasággal kötött bérleti szerződése alapján a LOT egyik 787-8-asa egy éven át fog szolgálni a spanyolok számára. A gépet a madridi Barajas repülőtérről bevetve az amerikai kontinensre irányuló, New York-i és montevideói hosszú távú járatokon.
A bérlet wet-lease alapú lesz, vagyis a LOT fogja biztosítani a géphez az üzemeltetéshez szükséges teljes hajózó-, és műszaki személyzetet is, de az Air Europa számára így is minden bizonnyal hasznos tapasztalat lesz az első saját gépek megérkezése előtt történt közös üzem.
A Dreamlinerek szolgálatba állításával egyidejűleg az Air Europa jelentős hálózatbővítést is tervez. José Hidalgo, az Air Europa anyacégének, a Globaliának az elnöke a 787-es rendelés kapcsán tett nyilatkozatában kifejtette, hogy a gépekkel új útvonalak nyitását és egyes meglévő járatok sűrítését is szeretnék elérni mintegy 50%-os mértékben.
A 2011 őszén forgalomba bocsátott 787-8-ast követően a 787-9-est 2014 júliusában adta át ünnepélyesen az első üzemeltetőjének a Boeing. A hat méterrel hosszabb törzsű 787-9-es amellett, hogy mintegy 40 utassal több szállítására képes, hatótávja is nagyobb, amivel maximálisan 15372 kilométeres útvonalak teljesítésére alkalmas.