BUDAPEST, 2008. október 27. – Mindkét ferihegyi futópálya teljes felújítását magába foglaló rekonstrukciós munkába kezdett ma a repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport. A karbantartás október 27-én kezdődik, s előre láthatóan már november második hetében be is fejeződik. Ebben az időszakban a repülőtérrel szomszédos településeken átmenetileg fokozott zajterhelésre lehet számítani.
A BA döntését elsősorban repülésbiztonsági okok, a nemzetközi előírásoknak való maradéktalan megfelelés indokolták, valamint az, hogy minél színvonalasabb szolgáltatást tudjon nyújtani légitársasági partnereinek.
A karbantartás magában foglalja a mintegy 400 ezer négyzetméter alapterületű bazaltbeton pályák megtisztítását és újrafestését, valamint sor kerül a fénytechnikai rendszer teljes cseréjére is.
Munkába áll a speciális „repülőtéri radír” is, mely a leszálló gépek okozta mintegy 70 köbméternyi szennyeződéstől, féknyomtól tisztítja meg a futópályákat. A felújítás eredményeként a jelenleg 60 méter széles pályák 45 méteresre szűkülnek, s ehhez kapcsolódóan megtörténik a 217 lámpatestből álló szegélyfénysor teljes átalakítása is.
A kivitelező a pálya újrafestése során összesen 35 tonna festéket használ fel. A felújítási munkák valamivel több, mint 3 millió euróba, közel 800 millió forintba kerülnek. Egyszerre kb. 40 szakember dolgozik a pálya rekonstrukcióján.
A terveknek megfelelően az 1-es pálya rekonstrukciója október 27-től november 1-ig tart, míg a 2-es pálya felújítása a november 3-tól 7-ig tartó időszakra tehető. A karbantartási munkálatokra ez a legideálisabb időszak, hiszen a nyári csúcsforgalom már lecsengett, de a téli hideg még nem hátráltatja a kivitelezők munkáját.
A zárás idején a teljes forgalom a másik pályára terelődik át így a munkák első fáziásában a XVII. kerületi Rákoshegy, illetve Üllő, a második héten pedig Vecsés és a XVIII. kerület lakosainak kell néhány napig a szokottabbnál nagyobb zajterhelésre számítaniuk.
Jost Lammers vezérigazgató elmondta: „Nagyon fontos és halaszthatatlan lépésnek tartom a kifutópályák felújítását, hiszen ez még jobban fokozza a repülés biztonságát Ferihegyen. Egyben hozzásegít bennünket ahhoz, megfelelő szolgáltatást biztosítsunk partnereinknek.
Ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy a pályák lezárása idején a megszokottnál valamivel nagyobb zajterhelés éri szomszédainkat, ezért igyekeztünk a kivitelezőt a legszorosabb határidő betartására bírni. Az átmeneti kellemetlenségek miatt az érintett településrészek – elsősorban Vecsés és Rákoshegy – lakóinak szíves elnézését és megértését kérjük.”
A ferihegyi repülőtér két, egymással párhuzamos futópályával rendelkezik. Az idősebb 1-es pálya 3 010, a fiatalabb 2-es 3 707 méter hosszú. A kivitelező mindkét pályát új felfestéssel látja el, melynek során 31 tonna fehér, valamint 2-2 tonna sárga és fekete színű festéket használ fel.
A „repülőtéri radír” nagynyomású vízzel távolítja el a szennyeződést a felületről. A környezet védelme érdekében a berendezés a leszedett anyagot kémiailag szétbontja vízre és szennyezőanyagra. Utóbbi mennyisége várhatóan meghaladja a 70 köbmétert.
A pályák lezárása a kezdés napján 0 órakor kezdődik, majd a munkálatok befejezését követő napon hajnali 5 órakor indulhat meg ismét a forgalom. Az 1–es pálya lezárása elsősorban a kettes pálya közelében található Rákoshegy lakóinak, a 2-es pálya lezárása pedig az 1-es pálya forgalma miatt érintett Vecsés bizonyos lakóközösségeinek okoz átmenetileg megnövekedett zajterhelést.