Partnerével közösen a Finnair szinte teljes mértékben újra tudta hasznosítani egy forgalomból kivont, 21 éves Airbus A319-esét, a szanálás anyagilag is jövedelmező volt a légitársaság számára.
A Finnair közlése szerint előzetes felméréseik azt mutatták, hogy az érintett gép alkatrészeinek nagyjából 90-95 százalékát tudják majd valamilyen formában újrahasznosítani.
Ehhez képest 99,2 százalék sikerült, a 40 tonnás gép alkatrészeiből mindössze 290 kilogramm került a szeméttelepre.
Első lépésként a Finnair szakemberei közel kétezer alkatrészt szereltek ki a gépből, egy részüket a cég megtartja cserealkatrésznek, így azokat nem kell külön megvásárolni, a többit a piacon értékesítik.
Ezen felül a repülőgép 38 százalékát újrahasználják, 49,1 százalékát pedig újrahasznosítják, utóbbi kategóriába esik az a mintegy 15 tonna alumínium, amelyet egy megállapodás keretében a Mercedes-Benz használ fel autói gyártására.
A Kuusakoski energiaipari vállalathoz olyan anyagok kerültek a gépből, amelyből energiát tud előállítani, az A319-es 7,4 százaléka hasznosult így, 4,2 százalékot pedig kompozit anyagokkal kapcsolatos kutatásra használnak fel, amelyeket később a Finnair fog alkalmazni.
Timo Rossi, a légitársaság karbantartási vezetője azt hangsúlyozta, hogy a járvány kellős közepén kezdtek neki a munkának, amikor a Finnair alig teljesített járatokat, sok embert el kellett bocsátani. Ebben a projektben viszont plusz munkaerőre volt szükség.
Mivel a légitársaság egyelőre nem von ki több repülőgépet, ezért a projekt nem folytatódik, de a szakembereik megkapták a képesítést, így bármikor nekiláthatnak egy életciklusa végén járó repülőgép szétszerelésének és újrahasznosításának.
Adatbázisok szerint a Finnair az OH-LVA lajstromú, 1999-ben gyártott és leszállított Airbus A319-est szerelte szét, az OH-LVB jelű gépet pedig legutóbbi bejegyzések szerint részben bontották el.