A Zrínyi 2026 haderő fejlesztési program keretében újabb repülőgépet vásárolt a Magyar Honvédség, ezúttal egy Dassault Falcon 7X – döntően üzleti repülőgépként ismert – géptípus csatlakozott a kecskeméti Teve Század kötelékéhez.
A használtan vásárolt gép 9H-AGO ideiglenes máltai lajstromjellel, pénteken éjszaka érkezett meg Kecskemétre, már jellegzetes, a szintén nemrég beszerzett Airbus A319-esekhez hasonló szürke festésben.
Az ideiglenes lajstrom eltávolítását követően a repülőgép a 606-os oldalszámot kapta meg, és harmadik típusként került a Teve Szállítórepülő Század állományába.
A gyári adatok szerint a típus berendezéstől függően 12-16 utast szállíthat (ez megfelel egy kisebb delegáció létszámának), hatótávolsága 11.000 kilométer, ennél fogva alkalmas akár transzatlanti utak megtételére is Budapestről.
A maximális szolgálati magassága 15.500 méter (51.000 láb), maximális sebessége pedig 0.9 Mach, amit három, egyenként 28,5 kilonewton tolóerejű, Pratt & Whitney Canada PW307A tesz lehetővé.
A Falcon 7X más országok haderőiben kifejezetten kedvelt típusnak mondható, szolgálatban áll több ország mellett Ecuadorban, Franciaországban és Monacóban.
VIP szállítási feladatok mellett alkalmas különböző felderítési vagy elektronikai hadviselési célú eszközök, szenzorok hordozására is.
Egy másik üzleti repülőgép típus, a szintén a francia Dassault által gyárott Falcon 900 nem ismeretlen a magyar kormány tagjai számára, többször bérelték már az Air-Invest tulajdonában álló HA-LKN, illetve annak eladása óta a HA-LKZ lajstromjelű gépeket VIP szállítási célokra.
A légi haderőnem szállítási képességeinek javítását célzó projekt harmadik fázisaként pedig kormányhatározat alapján folyamatban van a „rámpás szállító” típus beszerzése is – várhatóan ez lesz a koros Antonov An-26-osok tényleges utódtípusa.
Falcon 7X gyári imagefilm