Karbantartási problémák sorozata miatt elégedetlen a Szuhoj Superjetekkel a mexikói Interjet, a vezérigazgató kilátásba helyezte a gépek cseréjét, és az orosz Yakutia is hasonló lépésen gondolkodik.
Betelt a pohár a Interjetnél a Superjetek sorozatos problémáival, a Flightglobal értesülései szerint a mexikói légitársaság – mely a típus a típus egyetlen tengerentúli üzemeltetője – arról kezdett tárgyalásokat a gyártóval, hogy megszabadulna huszonegy gépes Szuhoj Superjet SSJ-100-as flottájától.
Az alig öt éves üzemeltetés alatt ugyanis a sorozatos alkatrészellátással és karbantartással kapcsolatos problémák egyre csak gyűltek a típus körül, olyannyira, hogy nyáron az Interjet 40 millió dolláros kompenzációt alkudott ki a gyártótól, mert több gépüket is le kellett állítani hosszabb-rövidebb időszakokra.
A problémák miatt a mexikói légitársaság azt is kilátásba helyezte, hogy megválik gépeitől, ami azért fájna különösen a gyártónak, mert elveszítene egy fontos nyugati üzemeltetőt és még kevesebb Oroszországon kívüli megrendelő maradna.
Ezért nem meglepő, hogy a gyártó mindent bevetett annak érdekében, hogy „maradásra bírja” a mexikói céget. A szakportál egy másik értesülése szerint az oroszok meggyőzték az Interjet vezetését, amely visszakozik az eladástól, és átvennének nyolc korábban megrendelt példányt is.
Hasonló probléma jelentkezett ugyanakkor a típus egyetlen európai üzemeltetőjénél, a Cityjetnél, amely a Brussels Airlinesnak ad bérbe az orosz típusból több példányt wet-lease konstrukcióban.
Májusban a karbantartási problémák miatt a Szuhojok olyan mértékben kiestek a forgalomból, hogy brüsszeli központú cégnek több járatát is törölnie kellett. Ezt követően a nyáron a Lufthansa-csoport belga légitársasága a CityJettel kötött wet-lease megállapodás idő előtti felbontását is kilátásba helyezte. Ez végül nem történt meg, de a napokban a Brussels Airlines azt közölte, hogy a 2019 márciusában lejáró bérleti szerződést nem áll módjukban meghosszabbítani az ír légitársasággal.
Az orosz üzemeltetők körében sem osztatlan a típus sikere, elégedetlen az Yakutia légitársaság is, a cég 5 példányt üzemeltet az SSJ-100-asból, de már bejelentették, visszaadnák a gépeket a bérbeadónak, és hét milliárd rubeles ráfizetéssel Boeing 737-700-asokkal helyettesítenék azokat.
Zambiai vevővel gyarapszik az üzemeltetők sora
Mint arról beszámoltunk, a Szuhoj anyavállalata, a SCAC áprilisban Afrikában turnézott a Superjet egy speciális, corporate-jet-ként, azaz üzleti gépként berendezett példányával.
A bemutatókörút úgy tűnik, meghozta a sikert, Kelet-Afrikában, Zambiában talált ugyanis vevőre egy VIP SSJ-100-as.
A szerződés megkötését, amely az egy fixen lekötött gép mellett négy példányra opciós jogot is tartalmaz, a Gelendzhik-ben rendezett Hydroavia légiszalonon jelentették be – írta meg a CH Aviation. Ugyanakkor ezek a mennyiségek messze elmaradnak attól, amelyre a gyártónak szüksége lenne ahhoz, hogy bizonyítsa, hogy a típus Oroszországon kívül is megállja a helyét.
A megrendelt gép valószínűleg a jelenlegi 17 éves, 9J-ONE lajstromjelű Bombardier CL604 Challenger típusú kormánygépet váltja le az afrikai országban.
Száz SSJ az Aeroflotnak
Jóval nagyobb volumenű megrendelést is bezsebelhetett a Szuhoj a regionális típusra, az Aeroflot légitársaság kereken 100 példányra szerződött le, amelyek közül az elsőket már 2019-ben forgalomba állítja, a gyártósornak pedig egészen 2026-ig munkát ad a szerződés.
Oroszország legnagyobb légitársasága nemrég vette át 48. SSJ-100-95B típusú gépét, amelyekkel az utóbbi időszakban Budapestre is rendszeresen teljesítenek járatokat, amikor az utaslétszám nem igényli az Airbus A320-asok vagy A321-esek kapacitását.
A Szuhoj emellett továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy minél szélesebb vevőkör számára tegye vonzóvá a típust, az már biztos, hogy lesz egy 75 férőhelyes, rövidebb törzsű változat, de korábban felröppent a hír, hogy meg is nyújtanák a törzset.
Emellett egészen vadnak mondható elképzelések is napvilágot láttak a gyártó háza tájáról, ilyen például a áruszállító változat elkészítésének ötlete, vagy az elképzelés, miszerint a világ leghidegebb tájain, extrém időjárási körülmények közötti tartós üzemre is felkészítenék az eddig nem túl megbízható repülőgép hírében álló típust.
Megvalósításra került, és már a tesztprogram végén jár egy lényegesen szelídebb, de piaci szempontból annál lényegesebb fejlesztés, a szárnyvég-görbület.
A „saberlet” névre keresztelt elem utólag is felszerelhető a gépekre, és a gyártó szerint 3-4%-os fogyasztáscsökkenést eredményezhet.