Az Airbus a következő húsz évben mintegy ezer milliárd euróértékben számít géprendelésre Kínából, ez a globális piac 19 százalékát teszi ki.

A toulouse-i repülőgépgyártó a csuhaji légi szalonon hozta nyilvánosságra becslését. E szerint 2018 és 2037 között 7400 új repülőgép rendelésével számolnak, amely 1060 milliárd dollár értéket képvisel. Ebbe a személy- és áruszállító gépek iránti igényt is beleszámították.

Az igény döntő többségét a keskenytörzsű gépek adják, mintegy 6200 ilyen repülő érkezhet az országba a következő 20 évben, ezek az eddig még lefedetlen iacokat szolgálhatják ki. A már meglévő útvonalakon viszont nagyobb kapacitásra van szükség, ezért ott inkább a sűrűbben székezett keskenytörzsű, illetve kisebb szélestörzsű gépek dominálhatnak, utóbbiakból mintegy 800 kerülhet a világ legnépesebb országába.

Az Air China A330-asa Budapesten (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A nagyobb szélestörzsűek „mindössze” 240 darabot tesznek ki a becslésből, ezeket a nagy kapacitást kívánó, de hosszútávú járatokon vethetik be a használó légitársaságok, az extra nagy, A380-as méretű gépekből a gyártó 130 gépre lát igényt, bár az Airbus ide sorolja az A350-1000-est is.

Mint azt az IATA korábban jelezte, Kína 2025-környékén átveszi a vezető szerepet az Egyesült Államoktól, a távol-keleti ország lesz a legnagyobb légiközlekedési piac az utasszámok tekintetében (belföldi és nemzetközi utazásoknál egyaránt), erre hívta fel a figyelmet Christian Scherer, az Airbus kereskedelmi vezetője is. Ezt próbálja meglovagolni Toulouse is és ezzel stabilizálnák a gyártó folyamatosan emelkedő piaci részesedését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Hozzáfűzte még, hogy a légiipar egyéb területein az Airbus 2020-ig egymilliárd dollárra emelkedő együttműködésről írt, ezek elsősorban a képzési és karbantartási szolgáltatások lehetnek.

Illusztráció. (Forrás: IATA.org)

Az Airbus kitért arra is, hogy a kínaiak fejenként átlagosan 0,4 utazást tesznek repülővel, ez s zám 2037-re 1,4-re emelkedik, a középosztály mérete a mostani 550 millióról 1,15 milliárdra emelkedik, ez lehet az iparág húzóereje. Ennek is köszönhetően a legfrekventáltabb útvonalak Kína és az Egyesült államok, valamint Európa között alakulhatnak ki, 5 százalék körüli növekedés várható az utasforgalomban évente ezeket a járatokon.

Az Airbus mellett az ATR is is közzétette becslését, a szintén toulouse-i székhelyű, regionális gépeket gyártó 1100 új turoprop gépre lát igényt, 25,6 milliárd dollár értékben. Ennek háttérben a jelenleginél 20 év alatt nyolcszor nagyobbra növő regionális piac áll.