Kiöregedő Antonov An-24RV repülőgépeinek leváltására merész elképzeléssel állt elő a jakutföldi Yakutia Airlines, Iljusin Il-114-300-asokkal újítanák fel a légcsavaros gépparkjukat.
A légitársaság és az Il-114-es fejlesztését végző, az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) részeként működő Iljusin képviselői november 14-én tárgyaltak a lehetséges szerződéskötésről.
A Yakutia közlése szerint a váltótípus kiválasztásánál kulcs szempont az idő, mert a flottájukban lévő Antonov An-24RV-k hamarosan maximális naptári üzemidejük végéhez érnek, így mindenképpen nyugdíjazniuk kell azokat.
A cég már 2013-14-ben is tett lépéseket légcsavaros gépparkjának modernizálása érdekében, összesen öt darab De Havilland Canada DHC-8-ast vásároltak, hármat a kisebb 300-as, kettőt pedig a hosszabb törzsű, Európában is elterjedt Q400-as változatból.
„A legfontosabb, hogy megtaláljuk a módját, hogyan tehető alkalmassá a sarkvidéki üzemelésre az Il-114-300-as” – mondta el Vladimir Gorbunov, a Yakutia igazgatója az ATW Onlinennak.
A bejelentés jelentősen felpörgetheti az eddig igencsak sikertelen regionális típus új változatának fejlesztését, mivel a 300-as verzió tervezésekor eredetileg is szerepelt az elképzelések között extrém időjárási körülmények melletti üzemelésre való felkészítés.
Ez többek között magában foglalja a sítalp-szerű kiegészítőkkel történő felszerelhetőség megteremtését, amivel akár kiépített futópályákat nélkülöző, hóval borított helyeken is üzemelhetne a típus anélkül, hogy futóművei besüllyednének a hóba.
Eddig nem jött össze
Az Iljusin Il-114-es első példánya 1990-ben teljesítette első repülését, sorozatgyártása 1998-ban kezdődött az üzbegisztáni Taskentben.
A gyártósorról 2012-es bezárásáig, működésének tizennégy éve alatt összesen nyolc sorozat gyártott Il-114-100 gördült le, amelyek közül hatot az Uzbekistan Airlines, a típus indító légitársasága, kettőt pedig az orosz Vyborg Airlines állított forgalomba.
A típusból minden variánst, prototípust és kísérleti példányt összesítve húsz darab készült.
2015-ben azonban az orosz politikai vezetés bejelentette, hogy újra szeretné indítani a gép sorozatgyártását.
Mint arról beszámoltunk, ehhez már minden készen áll az erre kijelölt, Nyizsnij Novgorodban lévő MiG gyárban, igény azonban eddig egyáltalán nem érkezett rá.
A tervek szerint eltérően az üzbég gépektől itt már kizárólag orosz alkatrészeket használnak a repülőgépek gyártásához.
A Klimov TV7-117-es gázturbinát direkt ehhez a géphez igazítva fejlesztették tovább, a -117ST jelzésű változat tavaly szeptemberben kezdte meg repülési tesztjeit egy Il-76-os szárnya alá szerelve a Moszkva közeli Zsukovszkij repülőtérről.
Azt, hogy pontosan mikor indul meg a termelés a MiG gyárában egyelőre nem lehet tudni, de valószínűleg nagyrészt attól függ, hogy a Yakutia mikor írja alá a megállapodást, már amennyiben tényleg kell nekik a típus.