Menetrend szerinti járat teljesítése közben december 14-én meghibásodott a Norwegian egyik Boeing 737 MAX 8-asa, így Iránban kellett kényszerleszállást végrehajtania. Az eset után azonban ott is ragadt a repülőgép, mert a szankciók miatt nehéz alkatrészt oda juttatni a szereléshez.
A légitársaság egyik legfrissebb, LN-BKE lajstromú, alig két hónapos, új generációs keskenytörzsű repülőgépének bal oldali, egyes számú hajtóművében kritikus értékre esett le az olajnyomás repülés közben. A 737-es a DY1933-as számú, Dubaj – Oslo járatot teljesítette, 32 000 láb utazómagasságon, Irán felett.
A meghibásodás miatt a pilóták úgy döntöttek, leállítják a hajtóművet, és leszállnak a legközelebbi kitérő reptéren, amely az iráni Siráz városának légikikötője volt.
Az utasokért a cég cseregépet, azzal együtt pedig műszakiakat is küldött, az LN-DYG lajstromjelű 737-800-as az eset után tizenegy és fél órával meg is érkezett, és mindenkit eljuttatott Oslóba, a meghibásodott MAX azonban maradt Iránban – írja az Aviation Analyst.
A gép átvizsgálását követően kiderült, hogy új hajtóműre, de legalábbis néhány fontosabb cserealkatrészre biztosan szükség lesz ahhoz, hogy újra levegőbe tudjon emelkedni a 737 MAX, és el tudja hagyni az országot.
Alkatrészek azonban az amerikai gazdasági szankciók miatt egyáltalán nincsenek Iránban, azokat ugyanis az ország egyetlen cége sem vásárolhatja meg, de harmadik ország vállalata sem importálhatja.
Legalábbis a legfelsőbb amerikai kormányzat engedélye nélkül, ennek kiadása azonban időbe telik. Amíg nem születik a kivételt lehetővé tévő politikai egyezség, addig a norvég 737-es kénytelen-kelletlen Iránban marad, a kényszerpihenő akár egy hónapnál is hosszabbra nyúlhat. Bár vannak olyan vélemények, amelyek szerint a korlátozások nem vonatkoznak az ilyen esetekre.
Az eset kapcsán valószínűsíthetően a többi, az országba járatokat közlekedtető légitársaság is átgondolja üzemelését, hogy egy esetleges hasonló meghibásodás esetén milyen módon lehet könnyebben kijuttatni a gépet az országból.
Sirázba közvetlenül két külföldi légitársaság, a diszkont Flydubai és a Turkish Airlines üzemeltet járatokat, mindkét cég Boeing 737-es típuscsaládba tartozó gépekkel.
A Norwegian esetét nehezíti még, hogy soha egyetlen gépük sem szállt le semmilyen okból Iránban, így a helyi, vallási törvényeknek nem felel meg sem a személyzet ruházata, sem a repülőgép, amelynek fedélzetén alkoholos italok is voltak, amely ütközik az iszlám előírásaival.