Engedélyezte az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a Cirrus SF50 Vision Jet második generációs változatának forgalomba állását.
Az Cirrus típusa a világ legkisebb, mindössze egy sugárhajtóművel felszerelt üzleti repülőgépe, amelynek első prototípusa 2008-ban hajtotta végre szűzfelszállását.
Az első átadásig azonban rögös út vezetett, a gépet számos ponton módosítani kellett, és az egy hajtóműves konstrukció megbízhatóságával kapcsolatosan is voltak aggályai a hatóságoknak.
A sorozatgyártott verzióval megegyező prototípus 2014-ben készült el, és ezt követően két évvel indulhatott meg a szériagépek építése és átadása.
Alig három évvel ezután máris megérkezett a frissített verzió, az SF50 G2-es, amely a legtöbb paraméterében és képességében jelentős fejlődést jelent az eddigi alapverzióhoz képest – írja a Flightglobal.
Az FAA január elején hagyta jóvá a típus forgalomba állását, az első példány átadását is az éve elejére tervezte a Cirrus.
Három év alatt sokat változott a repülőgép, a pilótafülkébe továbbfejlesztett, a Garmin 3000-esen alapuló Perspective Touch+ repülési elektronika és robotpilóta került, amely már képes az automatikus tolóerővezérlésre, és elődjeinél jobban működik együtt a Flight Stream 510 rendszerrel.
Az új generációs mini sugárhajtású emellett háromezer lábbal (körülbelül 900 méter) magasabbra, harmincegyezer lábra is felemelkedhet. Az ilyen magasságú repüléshez, az úgynevezett RVSM (Reduced Vertical Separation Minimum) szabályoknak való megfelelés az új rendszernek köszönhetően szintén biztosított.
Az energiaforrásoknál is változtatást eszközölt a gyártó, az eddig használt hagyományos akkumulátorokat két könnyebb, külső hőmérsékletre kevéssé érzékeny True Blue TB17-es lítium-ion cellával helyettesítették.
A hasonló súlycsökkentő megoldások alkalmazása a G2-es hatótávján látszik meg igazán, az új verzió mintegy 185 kilométerrel többet elődjénél, 2360 kilométert tehet meg leszállás nélkül.
Az utasok számára érzékelhető változás még, hogy a kabin hatékonyabb hangszigetelést és maximum négy férőhelyes moduláris kialakítást kapott.
A Vision Jet G2 listaára 2,75 millió USA-dollár (780 millió forint), negyedmillióval több, mint az alapváltozaté. A világon jelenleg ez az egyetlen Part 23 szabványoknak megfelelő egyhajtóműves sugárhajtású üzleti repülőgép a világon.
A gyártó Cirrus eddig 88 példányt adott át, és további 540 darabra van még rendelés. Emiatt a gyártás jelentős felpörgetését tervezik, az idén nyolcvan, míg 2020-ban már száz SF50-est szeretnének kigördíteni a szerelőcsarnokból.