A budapesti és regionális légiáru-kezelés szinte minden területét fejleszteni kell, így a földi kiszolgálás, a kapacitások és a vámkezelés területén is van még tennivaló a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) budapesti konferenciáján felszólalók szerint.
A szakmai találkozó egyik kerekasztal-beszélgetésén Kossuth József, a Budapest Airport légiszállítmányozási menedzsere azt mondta, nincs olyan területe ennek a szektornak, amit ne lehetne fejleszteni kezdve a napi rutintól a cégek közti együttműködésig és az infrastruktúráig. Utóbbi szerinte nagyon kényes pont, minden fejlesztés alapja, ezért döntött úgy a Budapest Airport, hogy 15 milliárd forintból megépíti a Cargo City-t, amelyet ez év végén adhatnak át.
Hozzátette: jelenleg a repülőtér vonzáskörzetében elérhető 10 százaléknyi árut szállítják repülőgépen, a cél, hogy ezt az arányt minél magasabbra tornásszák fel, ebben pedig a Budapest Airport aktív szerepet kíván játszani.
Elsősorban a munkaerőhiányra és az abból fakadó nehézségekre hívta fel a figyelmet Triffán László, a Celebi vezető áruszállítási menedzsere. Elmondása szerint gépparkjuk rendkívül szerteágazó és itt-ott érzékeny a karbantartásra, viszont a földi kiszolgáló alig talál olyan szakembert, aki képes ezeket a speciális eszközöket a megfelelő színvonalon szervizelni, karban tartani.
Felhívta emellett a figyelmet a jelenlegi kiszolgáló létesítmények korlátozott kapacitásaira is, de reményei szerint a Cargo City meg fogja oldani ezeket a problémákat.
A munkaerőhiányra és a szabályok megváltozására világított rá Teleki József, a Nemzetó Adó- és Vámhivatal Repülőtéri Igazgatóságának vezetője. Mint mondta, tavaly a vámosok 350 ezer külföldről érkezett árut vámkezeltek, ennek értéke meghaladta a 400 milliárd forintot, az e-kereskedelem pedig nagyobb mértékben bővül, mint a gazdaság.
Tovább nehezítheti a dolgukat, hogy 2021-től megszűnik a 22 euró érték alatti áruk áfamentessége, ezért minden tételt vámkezelni kell. Ezt azt jelenti, hogy 2022-től akár évi több millió vámkezelést is végre kell majd a NAV-osoknak hajtania. Bár a szervezet központosította, racionalizálta működését és garantálni tudja a számítógépes hálózattal a mai 20-22 perces vámkezelést, nagyon sok múlik majd azon, hogy milyen információt kapnak az áruról a feladótól, vagy a címzettől.