Az Eviation startup bemutatta a párizsi légiszalonon a teljesen elektromos meghajtású regionális repülőgépét, amely a tervek szerint 2021-re kaphatja meg a forgalomba álláshoz szükséges engedélyeket, ha meglesz hozzá a pénz.
Az izraeli székhelyű cég Alice fantázianevű gépe lehet az első, teljes egészében elektromos hajtású merevszárnyú gép, amely kereskedelmi forgalomban utasokat szállíthat.
A típus tanúsítása hamarosan megkezdődik az arizonai Presscottban, az Embry-Riddle Repüléstudományi Egyetem (ERAU) közreműködésével, de az ütemtervhez képest máris csúszásban vanna, az első felszállást május-júniusban végre kellett volna hajtani.
A másik nagy probléma Omer Bar-Yohay, az Eviation vezérigazgatójának nyilatkozata szerint, hogy a tesztprogram befejezéséhez és a sorozatgyártás megkezdéséhez legalább 200 millió USA-dollárra lenne szükségük, amely egyelőre nem áll rendelkezésre, de sok múlik a partner vállalatokon is.
Néhány beszállítócéggel már megállapodtak, amelyek az Eviation-nel közösen maguk is vállalják a program kockázatait és annak a költségét, hogy rendszereiket hozzáigazítsák az Alice-hoz.
A cégvezető tájékoztatása szerint köztük az egyik legfontosabb az elektronikus fly-by-wire kormányvezérlés központi egységét és a pilótafülke műszereit is szállító Honeywell, amelynél az elmúlt időszakban amúgy is központba kerültek az alternatív meghajtású és városi repülőgépekhez szükséges rendszerek.
Kulcsfontosságúak még a gép akkumulátorai, amelyek kapacitása 900 kilowattóra, ezeket a dél-koreai Kokam szállítja. A szárnyak végén helyet kapott két, összesen 520 kilowatt teljesítményű elektromos motort a Siemens, a gép hátulján lévő 280 kilowattos erőforrást pedig a Magnix adja az első körben.
Az Eviation szeretne minden nagyobb részegységhez egy másodlagos beszállítót, hogy lehetőséget adjon az ügyfeleknek a választásra, ahogy az például egyes, hagyományos kereskedelmi típusoknál például a hajtóműveknél megszokott.
Az Alice üres, utasok nélküli tömege jóval több, mint a legközelebbi vetélytársnak tekinthető, és így viszonyítási alapul is vehető Cessna C208 Caravan típusé, amelyet alap konfigurációban ugyanúgy kilenc utas szállítására terveztek, mint az izraeli elektromos gépet.
Cserébe az Eviation azt szeretné, ha a gazdaságos, hosszú élettartamra tervezett nagykapacitású akkumulátorokkal az Alice óránkénti üzemeltetési költségét 200 USA-dollárra, vagy akár kevesebbre tudnák leszorítani.
Így a működtetése 20%-kal kedvezőbb lenne egy ugyanekkora turbólégcsavaros géphez viszonyítva, ami jó kezdést jelentene a vállalat számára a piacon.
Az első, bemutatott konstrukció hátránya ugyanakkor, hogy a gázturbinás Cessna C208-as 1890 kilométeres hatótávolságával szemben az Alice csak 1000 kilométerre tud repülni egy töltéssel, de cserébe ezt az utat 25%-kal gyorsabban, 240 csomós (kb. 440 km/h) utazósebességgel teheti meg.
A várt jellemzők eddig egyetlen légitársaságot, a massachusettsi bázisú Cape Air regionális céget tudták meggyőzni, amely szándéknyilatkozatot írt alá – de csak annyit tudni, hogy kétszámjegyű mennyiségről van szó.
Amennyiben valóban kereskedelmi forgalomba kerül, és a sorozatgyártást is sikerül beindítani, egy Alice ára négymillió amerikai dollár körül alakul majd.