Határozatlan időre eltiltotta az amerikai légierő vezetése utasok vagy bármilyen rakomány szállításától a Boeing KC-46A légi utántöltő gépeket, mert az egyik példányon több rakományrögzítő is magától kioldott egy tesztrepülés közben.
A Defense News beszámolója szerint több közelmúltban végrehajtott, tengeren túli tesztrepülés során eddig ismeretlen okból engedett a rakomány rögzítők egy része az egyik gép padlózatán, így fennállt annak a lehetősége, hogy a bepakolt teher szabadon elmozduljon.
A személyzet hibáját kizárja, hogy dokumentációk szerint a felszállások előtt minden rögzítést az előírások szerint végeztek el, majd ezt követően és a repülések alatt is megtörtént a szükséges ellenőrzés. Ennek ellenére több alkalommal, több rögzítést is kioldott állapotban találtak.
Az amerikai légierő illetékeseinek közlése szerint a biztonsági kockázatok ellenére sem a személyzet, sem a tesztelt példány nem volt közvetlen veszélyben, a rakomány nem mozdult el.
A hiba ennek ellenére súlyosan veszélyeztetheti a személyzetek testi épségét, és akár halálos balesetet is okozhat, ha a repülőgép manőverezése következtében egy elszabadult nehéz tárgy eltalál valakit a raktérben. Emellett a belső mozgástól áthelyeződhet a gépek súlypontja is, ami komoly kihatással van az irányíthatóságra, súlyos esetben ez teljesen lehetetlenné is válhat.
Ezért az amerikai légierő vezetése határozatlan időre megtiltotta a Boeing KC-46A Pegasus gépekkel történő rakomány vagy utasszállítást.
Ezzel párhuzamosan a legmagasabb, 1. kategóriájú hibajelentést küldtek a gyártónak, amellyel közösen megkezdték a hiba lehetséges okainak feltárását, és a megoldás kidolgozását. Ilyen jelentés csak a legsúlyosabb, repülésbiztonságot, vagy emberéleteket és technikai eszközök épségét súlyosan veszélyeztető problémákról állítanak ki.
Bár egyelőre csak egy Pegasusnál fordult elő a probléma, nem állapítható meg egyértelműen, hogy egyedi esetről vagy szériahibáról van-e szó, amely az összes KC-46-ost érinti, ezért szükséges a teljes flotta korlátozása.
Ez azonban súlyosan hátráltatja a már amúgy is több éves csúszásban lévő tesztprogramot, amelynek legújabb fontos fázisa, a normál üzemeltetési környezetben történő kipróbálás előkészítése során bukott ki a hiba.
Az új generációs, a Boeing 767-esen alapuló típus ugyanis hiába viseli a légi utántöltő típusok KC- megjelölését, valójában multifunkciós, az Airbus A330MRTT-jéhez hasonló kell, hogy legyen a légierő elvárásai szerint.
Ennek részeként pedig a repülés közben történő üzemanyagátadás mellett képesnek kell lennie hadianyagok (cargo) és katonák, valamint szükség esetén hordágyon elhelyezett sebesültek, és az őket kísérő egészségügyi személyzet szállítására. Amíg a probléma meg nem oldódik, a típus nem képes egyik fő feladatának végrehajtására.
A problémát csak tetőzi, hogy nem ez az első komoly, a típusnál kibukott hiba. Mint arról beszámoltunk, márciusban kiszivárgott vállalati dokumentációkból derült ki, hogy
a gyártás során oda nem illő tárgyak, szemét, szerszámok, fémforgács maradt több gépben.
Az eset amellett, hogy komoly kérdéseket vetett fel a Boeing minőségbiztosítási rendszerében, rosszul érintette a KC-46 programját is, az összes gépet ideiglenesen földre kellett parancsolni átvizsgálásra. Az USAF átmenetileg fel is függesztette az átvételeket.
A chicagói központú gyártónak minden újabb hiba fájdalmas dollármilliókba kerül, és ezeket kénytelen benyelni, mert a fejlesztésre fix, 4,9 milliárd dolláros keretre szerződött le. A költségek elszállása, és a több éves csúszás miatt eddig 3,5 milliárdot kellett pluszban a programra fordítani.
Ehhez jön hozzá a légierő szintén a késedelmek miatti szerződésmódosítása, eszerint a vételárból darabonként huszonnyolc millió dollárt visszatartanak, és csak az adott gép sikeres üzembe helyezése után utalják át.
A tervek szerint összesen 179 KC-46A Pegasust állítanak rendszerbe az amerikai légierőnél, ebből eddig 70-re írtak alá tényleges szerződést.