Már az átadáskor hiányoztak a nem használt vészkijáratot lezáró elemet rögzítő biztosítócsavarok a januári balesetben érintett 737 MAX 9-esről, és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) bizonyítékot talált arra, hogy ezeket a Boeing rentoni gyárában felejtették el visszahelyezni.

Az NTSB kiadta előzetes vizsgálati jelentését az Alaska Airlines néhány hónapos Boeing 737-9 MAX repülőgépének január 5-i balesetéről, amelyben a gép bal oldalán a szárny mögötti, inaktív vészkijáratot fedő elem az emelkedés közben, mintegy 16 000 láb (kb. 5000 méter) magasságon kiszakadt a helyéről, ezzel hirtelen nyomásvesztést okozva a fedélzeten.

Az előzetes jelentés rámutatott arra, hogy az elemet (door plug) a Boeing rentoni gyárában eltávolították a Spirit Aerosystems által tavaly augusztus végén leszállított komplett törzsről.

Erre azért került sor, mert az ajtónyílástól jobbra öt, az előírásnak nem megfelelő szegecselést találtak a törzsön szeptember 1-jén, amelyről jegyzőkönyv készült. Ezt kiadtak javításra a rentoni gyárba kihelyezett Spirit-csapatnak, ezt az előírásoknak megfelelően el is végezték szeptember 19-én.

Ezt követően a door plugot visszahelyezték, ám a rögzítőcsavarokat már nem, amelyek azért felelnek, hogy a nyílást hermetikusan lezáró elem ne mozduljon el felfelé a nyomáskülönbség miatti nagy terhelést viselő tartókról.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az NTSB előzetes vizsgálati jelentésében szerepel a gyártó dokumentációs rendszereiből előkerült fénykép, amely a Boeing-gyárban, a törzs szigetelésének és belső burkolatának visszahelyezését megelőzően készült.

A fotón látható, hogy a négyből legalább három rögzítőcsavar hiányzik, a negyedik helyét a fotón takarja a rálógó szigetelés.

Az NTSB egyelőre nem tudta megállapítani azt, hogy milyen gyártási dokumentumok alapján engedélyezték az érintett elem eltávolítását, majd visszahelyezését a szegecsek kijavításakor.

A hiányzó rögzítőcsavarok. (Forrás: NTSB)